Handreiking AI voor scholen
- Uitleg
- Artificial intelligence
- po
- vo
- mbo
Kunstmatige intelligentie is steeds meer verweven met ons dagelijks leven. Scholen en leerlingen ontdekken de kracht van generatieve AI, slimme chatbots en andere AI-toepassingen. Welke kansen biedt artificial intelligence voor de maatschappij en het onderwijs? En hoe sturen we de ontwikkelingen in de gewenste richting?
Scholen willen op de korte termijn meer grip op AI krijgen om kansen van de technologie te benutten en risico’s te beperken. Hoe? Volg deze 5 stappen en je hebt een begint gemaakt.
De schoolleider staat voor de uitdaging om het team hierin mee te nemen en te werken aan AI-professionalisering. Hoe pak je dat op?
Als schoolleider heb je met jouw school de ruimte om eigen curriculumkeuzes te maken. Hoe ga je daarbij om met AI? Lees de tips in dit artikel.
Hoe kom je als school tot een breed gedragen AI-beleid dat past bij jullie visie op onderwijs en de kernwaarden van de school?
Hoe ga je als schoolleider op een effectieve manier met privacy en informatiebeveiliging bij AI aan de slag?
AI heeft invloed op waarden die voor het onderwijs van belang zijn. Daar kunnen scholen actief mee aan de slag.
Geschiedenisdocent en digicoach Robbert van Empel is enthousiast over AI. Dankzij AI werkt hij efficiënter. En zijn lessen zijn verbeterd.
Mark van de Mortel werkt al 30 jaar in allerlei rollen bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Tegenwoordig is hij directeur van het Grescollege, maar tot de zomer van 2024 vervulde hij die rol bij een andere SOML-scholengemeenschap, het ROER College Schöndeln. Hij ‘bemoeit zich’ al decennia met alles wat zich afspeelt op het snijvlak van […]
Bartiméus volgt de ontwikkeling van AI-tools op de voet, vanwege de kansen die kunstmatige intelligentie biedt voor hun doelgroep: leerlingen met een visuele beperking.