Doorgaan naar hoofdinhoud

Pedagogische tact in een digitale context: het gedachtegoed van Max van Manen

Wat betekent het om met tact en sensitiviteit voor de klas te staan? En hoe kunnen leraren zich met pedagogisch tact verhouden tot de digitale leefwereld van leerlingen? In deze podcast zoekt Kennisnet-adviseur Remco Pijpers samen met Wouter Pols en Geert Bors antwoord op deze vragen aan de hand van het gedachtegoed van de Canadese pedagoog Max van Manen.

Logo Kennisnet

Door de redactie

05 september 2019
2 minuten lezen

Wouter Pols is onderzoeker bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling, onderdeel van de Hogeschool Rotterdam. Hij doet onderzoek op het gebied van pedagogiek en heeft tal van boeken geschreven. Geert Bors is hoofdredacteur van Mensenkinderen, een tijdschrift voor en van het Jenaplanonderwijs. Daarnaast werkt hij bij het NIVOZ en heeft hij het boek Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen van Van Manen vertaald.

De in Nederland geboren Max van Manen buigt zich in zijn werk over de pedagogische relatie tussen leraar en leerling. Hij probeert woorden te geven aan hoe die relatie wordt ervaren. De digitale context speelt in die relatie ook een rol.

Beluister de podcast

Ontdek deze podcastserie

Hoe kijken pedagogen naar nieuwe technologie in het onderwijs, of hoe zouden ze hier naar hebben gekeken?

Naar de serie 'Onder pedagogen'

Meer podcasts van Kennisnet?

Abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

De onderwerpen waarover wij publiceren