- Podcast
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
Iliass El Hadioui: grondlegger van De Transformatieve School
Hoe ga je als school om met leerlingen die opgroeien tussen botsende codes van thuis, school en straat? En welke rol spelen digitalisering en burgerschap hierin? Iliass El Hadioui – socioloog, onderzoeker en lid van de Onderwijsraad – ontwikkelde de filosofie van De Transformatieve School die leraren helpt omgaan met straatgedrag op school. Kennisnet-adviseur Remco Pijpers praat met hem over zijn filosofie, digitalisering en burgerschap.
Door de redactie
“Leerlingen leven in drie culturen: de thuiscultuur, de straatcultuur en de schoolcultuur”, vertelt El Hadioui, “elk met een eigen dynamiek en ‘sociale ladders’. Het onderwijs moet deze drie onderkennen en de onderling tegenstrijdige codes en boodschappen leren begrijpen en productief hanteren.”
Hij pleit voor meer aansluiting met de verschillende codes in en buiten de school en de digitale omgeving. “Digitalisering is een belangrijk onderdeel in de maatschappij. Leerlingen moeten daarmee om kunnen gaan om te leren, leven en werken. Op school en stage of werk, op straat en thuis. Deze culturen hebben een eigen dynamiek, die van invloed is op het gedrag op sociale media.”
Meer podcasts
Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Beluister de podcast en abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.
Luister meer
Pedagogische tact in een digitale context: het gedachtegoed van Max van Manen
- Podcast
- Digitale geletterdheid
- po
- vo
- mbo
Wat betekent het om met tact en sensitiviteit voor de klas te staan? Aan de hand van het gedachtegoed van pedagoog Max van Manen, geven Wouter Pols en Geert Bors antwoord.
Wat zou Freinet doen met een smartphone?
- Podcast
- Digitale geletterdheid
- po
In deze podcastaflevering hoor je over het gedachtegoed van pedagoog Célestin Freinet in relatie tot digitale geletterdheid.