- Podcast
- |
- Ethiek
- |
- vo
Smartwatches voor leerlingen in het speciaal onderwijs: een goed plan?
Een smartwatch voor leerlingen met een gedragsstoornis of psychische problematiek die hun fysieke toestand monitort, zoals hartslag en bloeddruk. Zodat je een waarschuwing krijgt als de spanning oploopt. Is dit ethisch verantwoord? Kennisnet-adviseur Remco Pijpers sprak met ict-coördinatoren van Onderwijsgroep Buitengewoon, een overkoepelende organisatie voor zeven scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs in Limburg.
Door de redactie
Op de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon zitten leerlingen met meervoudige of lichamelijke beperkingen en leerlingen met opvoedings- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Vooral de groep leerlingen met gedragsproblemen kampt nog wel eens met woedeaanvallen, ruzie of stress. Zou een smartwatch dit vroegtijdig kunnen signaleren? En misschien wel belangrijker: is dit wenselijk?
Artikel 11 uit de Grondwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stellen dat ieder mens recht heeft op onaantastbaarheid van het lichaam. De vraag leidt op z’n minst tot een ethisch gesprek. De ict-coördinatoren van Onderwijsgroep Buitengewoon dit gesprek, onder leiding van Kennisnet. Een gesprek met een verrassende uitkomst.
Beluister de podcast
Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.
Waarden wegen – Een ethisch perspectief op digitalisering in het onderwijs
In bovenstaande podcast wordt verwezen naar het rapport Waarden wegen'. Dit rapport geeft handvatten om de gedeelde waarden te benoemen, in dialoog te gaan over wat die waarden betekenen en te bepalen of ze onder druk komen te staan in de context van nieuwe digitale mogelijkheden. Door deze gesprekken te voeren, kan het onderwijs digitalisering sturen op een manier die past bij haar publieke verantwoordelijkheid.
pdf | 1.95 MB
Meer podcasts
‘Zijn we de algoritmes nog wel de baas?’
- Podcast
- Ethiek
- po
- vo
Worden publieke en onderwijswaarden als gelijkheid, menselijkheid en autonomie van leraar en leerling door digitalisering bevorderd? Of worden ze bedreigd?
‘Kijk vanuit waarden naar digitalisering in het mbo’
- Podcast
- Ethiek
- mbo
Worden waarden zoals gelijkheid, menselijkheid en autonomie door digitalisering bevorderd of geschaad? Hoe zorgen mbo-instellingen dat die waarden vooral worden versterkt?