Els Booij, Wietse van Bruggen en Michael van Wetering zijn experts bij Kennisnet en houden zich onder andere bezig met het verkennen, analyseren en duiden van nieuwe technologietrends. Ze kijken vooral kritisch naar de toegevoegde waarde van technologie voor (de organisatie van) onderwijs. Op de SXSWedu-conferentie vielen hen de volgende ontwikkelingen op.

Edbots beantwoorden vragen en activeren leerlingen

Chatbots worden meer en meer ingezet door bedrijven die contact onderhouden met grote groepen klanten. Deze chatbots beantwoorden vragen over producten of in administratieve processen. Deze toepassing staat in het onderwijs bekend onder de naam 'Edbots'. Deze Edbots blijken succesvol bij het beantwoorden van vragen van leerlingen over hun opleiding, dit kunnen zij 24/7. Ook werken deze Edbots heel goed bij het stimuleren van leerlingen om net-op-tijd lesvoorbereiding te doen. Wietse vertelt bovendien hoe Edbots de 'summer melt' - vastlopende leerlingen in taaie inschrijfprocessen voor vervolgopleidingen - kunnen verlichten.

VR-technologie heeft zeker potentieel maar vooralsnog past terughoudendheid bij de toepassing in het onderwijs © Frank Muller/Hollandse Hoogte

Virtual Reality: interessante technologie, terughoudend met toepassing in onderwijs

Hoewel virtual reality (VR) interessante technologie is, ontbreekt vooralsnog bewijs dat deze technologie leeropbrengsten verhoogt. Daarnaast heeft de technologie vervelende bijeffecten, zoals misselijkheid en desoriëntatie, waar fabrikanten van de headsets ook voor waarschuwen. Zij adviseren beperkte toepassing bij kinderen onder de 12 jaar. Els Booij concludeert op basis van diverse presentaties bij SXSWedu dat de technologie zeker potentieel heeft maar dat vooralsnog terughoudendheid past bij de toepassing in het onderwijs.

Het gaat (weer) om onderwijs, ondersteund door technologie

Wietse van Bruggen ziet bij deze conferentie een breed publiek van onderwijsmensen, onderzoekers en kleine en grote marktpartijen die met elkaar in dialoog gaan over onderwijs en de bijdrage die technologie daaraan kan leveren. Zo'n dialoog is zeer waardevol, maar helaas ook nog zeldzaam. Tot haar spijt zag Els Booij geen verrassende nieuwe toepassing van technologie, hoewel we daaruit ook kunnen concluderen dat we in Nederland/Europa goed op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen.

Michael van Wetering constateert dat het Amerikaanse onderwijs zeer volwassen omgaat met de technologiemarkt door nadrukkelijk producten te selecteren die bewezen resultaten opleveren. Daarbij maken de markt en het onderwijs goede afspraken over het eigendom van de data van leerlingen en leraren. Het onderwijs gaat bovendien pragmatisch om met innovatieve producten.

Meer weten over de SXSWedu conferentie? Beluister hieronder de Kennisnet podcast, abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet, of bekijk een overzicht van eerdere podcasts.

Deel Tijd besparen met technologie in gepersonaliseerd onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug