- Fysieke bijeenkomst
Onderwijsadvies kan niet zonder kennis van technologie
Onderwijsadviseurs geven vaak aan dat ze het moeilijk vinden om ict te integreren in de adviezen die ze scholen geven. Daarom organiseert Kennisnet samen met Onderwijsontwikkeling Nederland (OON) een dag voor álle onderwijsadviseurs onder de noemer ‘Onderwijsadvies kan niet zonder kennis van technologie’. In workshops/workshares leer je onder leiding van deskundigen om ict (beter/meer) te integreren in je onderwijsadvies.
Wanneer
Hoe laat
Kosten
De dag begint met een plenaire openingssessie over de Techwijzer van Kennisnet, waarmee scholen kunnen bepalen wat voor hen het juiste moment is om aan de slag te gaan met nieuwe technologie en hoe ze dat het beste kunnen doen. Aansluitend vindt er een plenaire workshop plaats over digitale geletterdheid.
In de middag zijn er twee workshoprondes. Alle workshops hebben een hands-onbenadering, waarin je werkt met rollenspellen en praktische opdrachten. Door kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen en samen te werken, ga je met veel nieuwe inzichten naar huis.
Voor wie?
Onderwijsadviseurs (zzp’ers, OON-leden en alle andere onderwijsadviseurs zijn welkom). De dag wordt zo opgezet dat zowel adviseurs die technologie nog niet vaak in hun adviezen verwerken als adviseurs die hier al wel (enige) ervaring in hebben, inspiratie kunnen opdoen.
Programma
09:30-10:00 Inloop en registratie
10:00-10:30 Welkom | Hype en hoop rondom technologische innovatie in het onderwijs – over wendbaarheid en professionalisering van onderwijsorganisaties (door Theresa Song Loong)
10:30-12:00 Digitale geletterdheid anders bekeken (plenaire workshop)
12:00-12:45 Lunch
12:45-14:15 Workshopronde 1
14:30-16:00 Workshopronde 2
16:00-16:30 Plenaire afsluiting
16:30-17:30 Borrel
Workshops en sprekers
Digitale geletterdheid anders bekeken
O.l.v. Remco Pijpers en Eugenie Zwanenburg (Kennisnet)
Digitale geletterdheid is belangrijk. Je kunt het netjes de conceptkerndoelen DG volgen, een methode kiezen en aan de gang gaan. Maar je kunt je – vanuit jouw kijk op pedagogiek – ook eerst afvragen wat je voor je leerlingen wil, aan welke technologie je ze wil blootstellen en dan bewuste keuzes maken.
Toekomstscenario’s van generatieve AI
O.l.v. Wietse van Bruggen (Kennisnet) en Karen Paardekooper (O21)
Generatieve AI stelt scholen voor nieuwe uitdagingen bij het vormgeven van hun onderwijs en toetsing. ChatGPT is daar een voorbeeld van. Maar wat is generatieve AI precies? Hoe werkt het? Een spannende verkenning van mogelijke scenario’s van onderwijs met generatieve AI in de vorm van een rollenspel.
AI voor de adviseur
O.l.v. Michiel Kalverda (TMI)
Hoe kun je generatieve AI in je eigen praktijk als adviseur inzetten? Michiel laat je dit ervaren. Neem je laptop mee naar deze workshare en installeer Chat GPT.
Simulatie crisismanagement
O.l.v. Marit van Piggelen (Kennisnet)
Een goede manier om je voor te bereiden op een (cybersecurity)crisis is door te oefenen. Maar hoe pak je dat aan? In deze workshare speel je een crisissituatie na en ga je met een beproefde methodiek de crisis analyseren en aanpakken.