Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Stappenplan
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Stappenplan voor een nulmeting digitale geletterdheid

Gaat jouw school aan de slag met digitale geletterdheid? Dan kan het nuttig zijn een nulmeting uit te voeren om te bepalen waar je als school hiermee staat. Het is verstandig eerst goed na te denken over wat je precies wil meten. Loop vervolgens samen met een externe organisatie onderstaand stappenplan door.

Door Marvin Reuvers

18 oktober 2024
4 minuten lezen

Dit stappenplan sluit aan op het artikel Een nulmeting digitale geletterdheid: wat wil je meten?

  • Stap 1: Breng het huidige beeld van digitale geletterdheid in kaart 

    Digitale geletterdheid is bij jou misschien top of mind; dat hoeft natuurlijk niet te gelden voor je collega’s. Out of the blue een meetinstrument op hen afvuren, is dan vaak ook geen goed idee. Hebben zij er duidelijk beeld bij? En is er draagvlak voor dat wat je wilt gaan meten? Bespreek dit met je team. Voer bijvoorbeeld Sessie 2 uit van ‘Teamwerk – op naar een digitaal geletterde school’ om dit vast te stellen.

  • Stap 2: Bepaal waar je nulmeting past in de schoolontwikkeling

    Stel vast aan welke plannen of schooldoelen deze nulmeting bijdraagt. Zien jouw collega’s geen concrete aanleiding om een meting uit te voeren? Of is digitale geletterdheid nog niet of beperkt onderdeel van jullie onderwijskundige ontwikkelingen? Dan beïnvloedt dit mogelijk met welk gevoel leraren de nulmeting invullen en welke resultaten die oplevert.

  • Stap 3: Stem af met je medewerkers 

    Wellicht heb jij een duidelijk beeld in je hoofd rondom de uitvoering van deze nulmeting, maar geldt dit nog niet voor je collega’s. Laat hen meedenken over de mogelijke meting en het resultaat van deze meting. Doe dit niet alleen met kartrekkers of koplopers, maar zorg dat de meedenkers de samenstelling van het team goed weerspiegelen.  Probeer samen tot een programma van eisen te komen waaraan de meting moet voldoen. Bespreek onzekerheden en persoonlijke overtuigingen.

  • Stap 4: Verken de markt

    Er zijn verschillende bedrijven die een meetinstrument voor digitale geletterdheid aanbieden. Breng de markt in kaart en vergelijk twee of drie aanbieders met elkaar. Vergelijk de inhoud en doelen met elkaar voor je een aanbieder kiest. Zo worden je collega’s en jijzelf in een later stadium niet verrast door het resultaat of de impact van de nulmeting.

  • Stap 5: Selecteer een meetinstrument en maak afspraken

    Heb je een meetinstrument gevonden dat het best aansluit op jouw doelen? Dan is het tijd om afspraken te maken met de organisatie achter deze nulmeting. Wat is hun rol? Wat verwachten zij van jou en je collega’s? Welk beeld hebben zij van de uitslag? En wat is hun mogelijke rol na afloop van de meting? Hanteer hierbij een brede scope en kijk dus verder dan alleen professionalisering en training. Je hebt immers ook een breder doel.

  • Stap 6: Plan je nulmeting

    Een goede timing is belangrijk. Kies zorgvuldig een moment uit en zorg voor een tijdsbestek van maximaal enkele weken waarin de meting wordt gedaan. Zo hou je de attentiewaarde hoog en is de uitkomst het meest representatief. Zeker bij digitale geletterdheid, wat door een deel van de collega’s wellicht (nog) niet als basisvaardigheid wordt ervaren, is de kans anders groot dat de belangstelling wegzakt. Mogelijk kun je de meting zelfs (ieder voor zich) tijdens een teambijeenkomst of overlegmoment uitvoeren.

  • Stap 7: Communiceer over de voortgang en de uitslag

    Communiceren is belangrijk en moet je steeds blijven doen, zeker ook na afloop. Niets zo vervelend als deelnemen aan een meting en er daarna nauwelijks nog iets over horen. Praat je collega’s na afloop bij over het verloop, de verwachte datum waarop de rapportage beschikbaar is en wanneer deze wordt besproken, om vervolgens samen tot vervolgstappen te komen. En koppel het bespreken van de uitkomst aan de mogelijke vervolgscenario’s tijdens een overleg of studiemoment.

  • Stap 8: Doelen (bij)stellen?

    De nulmeting heeft impact op je gehele plan rondom digitale geletterdheid. Omdat het een tijdsintensieve aanpak is, herijk je na afloop de doelen en de verwachte opbrengsten. Stel vast in hoeverre de uitkomst van de nulmeting aansluit op jullie verwachtingen vooraf en wat dit betekent voor de verdere voortgang van jullie plan.

De onderwerpen waarover wij publiceren