Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Stappenplan
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Fraude voorkomen bij digitaal toetsen

De antwoorden en resultaten van toetsen en examens zijn persoonsgegevens. Dit betekent dat je je bij het bewaren en delen ervan moet houden aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat geldt ook voor digitale toetsen. Het voorkomen van fraude gaat dan ook vrijwel altijd gepaard met inbreuk op de privacy van je leerlingen.

Logo Kennisnet

Door de redactie

01 december 2020
6 minuten lezen

Surveilleren bij een toets op afstand

Ook bij een toets die op afstand plaatsvindt, wil je spieken en fraude voorkomen. Bij een toets voor een cijfer is het dan ook toegestaan om als leraar mee te kijken en luisteren via de laptop van de leerling. De noodzaak achteraf te kunnen aantonen of er wel of geen sprake is geweest van fraude, biedt voldoende grondslag om beeld en geluid beveiligd op te nemen en op te slaan. Daar is geen toestemming voor nodig. Na afloop van de toets en de vaststelling van het resultaat, moeten beeld en geluid wel weer kunnen worden verwijderd.

Vormen van monitoring

Het is van belang om voorafgaand aan de digitale toets de privacyrisico’s van de verschillende vormen van monitoring in kaart te brengen. Hieronder lees je over de verschillende opties met bijbehorende voor- en nadelen. 

Stappenplan

Onderstaande stappen helpen je bij het maken van doordachte keuzes als je digitaal gaat toetsen.

  • Stap 1: Check of toetsen op andere wijze mogelijk is

    Onderzoek of het mogelijk is om het niveau van de kennis en vaardigheden van je leerlingen op een andere manier te bepalen. Denk hierbij aan formatief handelen of summatief toetsen door middel van bijvoorbeeld werkstukken, opstellen of portfolio’s. Het is daarbij belangrijk dat de betrouwbaarheid en validiteit van die andere toetswijze vergelijkbaar is met die van de oorspronkelijke toets.

  • Stap 2: Ga na wat je toetst

    Aan een schoolexamen hangt een groter belang dan aan een proefwerk Engels. Een grotere inbreuk op de privacy van de leerling is in zo’n geval sneller gerechtvaardigd dan bij bijvoorbeeld een proefwerk als afsluiting van een blok uit een lesmethode.

Kies je voor een vorm van monitoring? Dan volgt er een aantal extra stappen.

  • Stap 3: Check het examenreglement

    Ga na of deze vorm van toetsen een invulling is van het bestaande toets- of examenreglement of dat het nodig is om dit aan te passen. Ga na of de medezeggenschap bij die aanpassing moet worden betrokken.

  • Stap 4: Voer een DPIA uit

    Maak je gebruik van monitoring door opname, opslag en controle achteraf? Voer dan een DPIA uit van de gegevensverwerking en – zo nodig – de nieuwe software.

  • Stap 5: Regel een verwerkersovereenkomst

    Regel een verwerkersovereenkomst met de leverancier van de toetssoftware.

  • Stap 6: Sla gegevens veilig op en stel bewaartermijnen op

    De opnames en registratie van incidenten zijn gevoelige persoonsgegevens. Leg daarom vooraf vast waar de opnames van de toetsafname op beveiligde wijze worden opgeslagen en wie hier toegang tot hebben. Leg vast dat het maken van kopieën van de opnames verboden is en wanneer de opnames worden vernietigd. In de regel is dat zo snel mogelijk nadat het resultaat is vastgesteld en daar geen bezwaar of beroep meer tegen mogelijk is.

  • Stap 7: Stel gedragsregels op

    Een leraar of surveillant krijgt bij alle vormen van monitoring iets te zien over de privé-omgeving van de leerling. Daarnaast moet duidelijk zijn hoe er gehandeld moet worden als er fraude geconstateerd wordt. Leg in gedragsregels voor leraren vast hoe een leraar moet omgaan met deze informatie. Mag een leraar een leerling aanspreken op de privésituatie die in beeld komt? En in welke gevallen ontstaat een verdenking op fraude? Wat moet een leraar doen bij de constatering van fraude? Direct ingrijpen of achteraf rapporteren?

  • Stap 8: Informeer leerlingen en ouders

    Informeer leerlingen en ouders over het doel van de monitoring, de wijze waarop monitoring plaatsvindt, welke signalen leiden tot een vermoeden van fraude en wat er met de informatie wordt gedaan die leraren te zien krijgen.

De onderwerpen waarover wij publiceren