Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Praktijkvoorbeeld
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo

Projectleider IBP Jacob Louwinger: ‘Grote winst is natuurlijk de digitale veiligheid’

De plusminus 1.800 medewerkers van De Onderwijsspecialisten werken op 30 scholen voor ruim 4.500 leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Jacob Louwinger leidt het project waarin wordt gewerkt aan digitaal veilig onderwijs door het toepassen van de normen uit het Normenkader IBP in goede banen. "We zijn nog maar net begonnen en zetten nu de stappen om op het juiste volwassenheidsniveau te komen."

Logo Kennisnet

Door de redactie

23 oktober 2024
5 minuten lezen

Stichting De Onderwijsspecialisten is expert in speciaal onderwijs en de begeleiding van leerlingen van vier tot twintig jaar. Voor de publicatie van het Normenkader IBP was de stichting al bezig maatregelen in te voeren om te werken in een digitaal veilige omgeving. Jacob Louwinger is teamleider personeel- en salarisadministratie en inmiddels ook benoemd tot projectleider IBP: “In 2022 hebben we een externe partij een scan laten maken van het volwassenheidsniveau van onze digitale omgeving en hoe we ons verhielden tot wat er in de sector werd verwacht. Daar kwamen de nodige actiepunten uit. Zo bleek dat we veelal de juiste maatregelen hebben ingericht, maar dat die nog te veel afhankelijk zijn van één persoon en onvoldoende in ons beleid zijn geborgd.” 

Beleid borgen binnen organisatie

Toen in 2023 vervolgens het Normenkader IBP werd gepubliceerd, nam de stichting dit als leidraad voor de vervolgstappen. Begin dit schooljaar ging ze van start: er werd een driekoppige stuurgroep in het leven geroepen, die een interne vacature uitschreef voor een projectleider. Louwinger: “Ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen om twee dagen in de week het normenkader toe te passen. Ik rapporteer hierover aan de stuurgroep en heb binnen het schoolbestuur nu dus twee petten op.” Om het normenkader te doorlopen hanteert Louwinger een stapsgewijze aanpak. “We zetten kleine stapjes in lijn met het Groeipad en proberen zeker niet alles in een keer te organiseren. Het belangrijkst is dat we invulling geven aan het borgen van de normen binnen de organisatie en het geen eenmalige exercitie is, waarop we straks terugkijken en zien: in 2025 zaten we op niveau 3 en daarna hebben we er nooit meer wat mee gedaan.” 

Groeipad als prioriteringsinstrument en houvast

Vanuit het Groeipad bekijkt Jacob Louwinger per fase wat er is voorgeschreven en hoe De Onderwijsspecialisten zich daar als organisatie toe verhoudt. “Als prioriteringsinstrument geeft het Groeipad mij houvast. Want het normenkader is absoluut veel en groot en het is een lang proces om het stapsgewijs te doorlopen, maar het Groeipad kadert het heel fijn af. Zo kijken we momenteel alleen naar de normen in de eerste fase; zaken die nog niet van toepassing zijn slaan we nog even over. Daarbij zijn de normen rond beleid, strategie en verantwoordelijkheden nu leidend voor ons. De overige keuzes die we maken zijn daarvan een afgeleide en komen later aan bod. We willen de juiste stappen zetten om op het gewenste volwassenheidsniveau te komen. Daarna bepalen we welke vervolgstappen er nodig zijn.”

We doen dit omdat we digitale veiligheid belangrijk vinden en de wet- en regelgeving dat ondersteunt

– Jacob Louwinger

Meer uniformiteit, minder maatwerk

Inmiddels heeft Louwinger de eerste inzichten in de stand van zaken van de digitale omgeving van De Onderwijsspecialisten opgetekend. Op basis daarvan schrijft hij nu een plan van aanpak voor alle 30 scholen. “Zodra het plan van aanpak gereed is, gaan we het aan hen presenteren. Als je weet dat onze sturingsfilosofie is dat de scholen heel veel vrijheid hebben, is dat een interessante stap, want het normenkader vraagt meer uniformiteit en minder maatwerk dan wij gewend zijn.” Het confronteert Louwinger meteen met de grootste uitdaging. “Het betekent bijvoorbeeld dat we niet langer per school verschillende applicaties voor dezelfde dienst faciliteren, maar dat ze per dienst uit een beperkt aantal applicaties kunnen kiezen. Hoewel dit vanuit digitale veiligheid een logische stap is, zal dit wel even wennen zijn. Daarbij handelen we vanuit de bedoeling. We zeggen niet: we doen dit omdat het moet vanwege de wet- en regelgeving. Maar: we doen dit omdat we digitale veiligheid belangrijk vinden en de wet- en regelgeving dat ondersteunt. Grote winst is natuurlijk dat we de digitale veiligheid naar een hoger niveau tillen.” 

De kwalitatieve borging is leidend

Het globale streven van De Onderwijsspecialisten is om eind 2027 aan het Normenkader IBP te voldoen. Leidend daarin is de kwalitatieve borging, vertelt Jacob Louwinger. Niet de datum. “Ik kan echt nog niet inschatten of we 2027 gaan halen. Aan sommige normen kunnen we met een kleine aanpassing voldoen, bij andere zal dat meer tijd en inzet vragen. Zo kijken we nu per norm wie de eigenaar is en dat alleen al is soms een zoektocht. We moeten bijvoorbeeld echt nog een slag slaan in het formaliseren en up-to-date houden van beleidsstukken. We hebben die stukken veelal wel, maar soms zijn ze verouderd en nooit meer herzien. Daarin zetten we weliswaar stappen, maar voordat we dat voor alle middelen voor elkaar hebben zijn we wel even verder.” 

Prioriteiten stellen

Voor nu is het Louwingers hoop om binnen niet al te lange tijd voor alle stappen uit fase 1 een eigenaar te hebben en dan door te kunnen. “Pas als dat is gelukt, stellen we vast hoeveel tijd we in totaal nodig denken te hebben, hoe het doorlopen van het normenkader conflicteert met andere werkzaamheden en welke prioriteiten we moeten stellen. Want hoe belangrijk ook: uit het normenkader komt veel werk voort en het is een uitdaging om dat boven op de bestaande werkzaamheden uit te voeren.” Jacob Louwinger is hoe dan ook blij met het Normenkader IBP te zijn gestart. “Dat wil ik andere scholen wel graag meegeven: wacht niet af en ga gewoon aan de slag. Maar doe het stapsgewijs. Er is geen quick fix.”

Gebruik het Groeipad

Ga je aan de slag met digitaal veilig onderwijs? Gebruik dan het Groeipad als wegwijzer door het Normenkader IBP. Bekijk het vernieuwde normenkader en het Groeipad op normenkaderibp.kennisnet.nl.

Lees verder

Dit praktijkvoorbeeld is onderdeel van het ondersteuningsaanbod binnen het programma Digitaal Veilig Onderwijs

Met het programma Digitaal Veilig Onderwijs bundelen het ministerie van OCW, Kennisnet, SIVON, de PO-Raad en de VO-raad hun krachten voor een onderwijssector waarin iedere leerling digitaal veilig kan leren en medewerkers digitaal veilig kunnen werken. Het programma biedt schoolbesturen heldere leidraden en een concreet ondersteuningsaanbod. Het programma stimuleert ook dat leveranciers hun productportfolio in lijn brengen met het normenkader. Zo kunnen scholen voldoen aan hun verantwoordelijkheid om een digitaal veilige organisatie te realiseren. Stap voor stap, Bit by Bit.

De onderwerpen waarover wij publiceren