- Stappenplan
- |
- Informatiemanagement
- |
- vo
In 5 stappen naar een effectiever verzuimproces
Leerlingverzuim is een complex en urgent thema binnen het onderwijs. Signaleer je ongeoorloofd verzuim te laat? Dan kan dat ervoor zorgen dat leerlingen buiten beeld raken en uiteindelijk zelfs uitvallen. Maar wanneer wordt verzuim zorgelijk? Wie is binnen de school verantwoordelijk voor de opvolging van verzuim? En hoe zorgen we voor een effectieve samenwerking met leerplichtambtenaren en samenwerkingsverbanden? Een goed ingericht verzuimproces geeft je meer grip op verzuim en zorgt ervoor dat leerlingen sneller de juiste ondersteuning krijgen.

Door Sonja Steiger
Voordelen van een gestructureerd verzuimproces
Verzuimcoördinatie en -registratie zijn niet zuiver administratieve taken. Verzuim kan een signaal zijn dat er iets speelt bij een leerling. Toch wordt verzuimregistratie op veel scholen nog vooral gezien als een administratieve verplichting en niet als een manier om bijvoorbeeld vroegtijdig risico’s te signaleren om zo leerlingen eerder en beter te ondersteunen. Een gestructureerd verzuimproces levert dus veel voordelen op:
- Vroegtijdige signalering van risico’s. Veel langdurige verzuimers beginnen met kleine signalen: vaker te laat komen, korte afwezigheden of frequent ziekteverzuim. Door verzuim systematisch te registreren en te analyseren, herken je deze patronen sneller en kun je eerder actie ondernemen.
- Duidelijkheid over verantwoordelijkheden. Wie onderneemt actie als een leerling regelmatig afwezig is? In veel scholen blijft dit een grijs gebied. Door rollen en taken expliciet te maken – bijvoorbeeld met behulp van het RASCI-model – zorg je ervoor dat iedereen weet wat zijn of haar rol is binnen het proces.
- Efficiënte samenwerking binnen en buiten de school. Verzuimaanpak stopt niet bij de schooldeur. Een effectief proces zorgt voor een soepele samenwerking tussen verzuimcoördinatoren, mentoren, zorgteams, ouders en externe partijen zoals leerplichtambtenaren en samenwerkingsverbanden. Dit voorkomt dat leerlingen tussen wal en schip vallen.
- Voorbereiding op de aankomende wetgeving. Ook de rijksoverheid wil inzetten op het terugdringen van schoolverzuim en voorkomen dat leerlingen onnodig thuis komen te zitten. Met het wetsvoorstel ‘Terugdringen schoolverzuim’ – dat naar verwachting op 1 augustus 2025 in werking treedt – wordt van scholen verwacht dat zij hun verzuimbeleid aanscherpen en beter registreren. En goed ingericht verzuimcoördinatieproces helpt dus niet alleen om zelf meer grip te krijgen op verzuim, het zorgt er ook voor dat je voldoet aan wettelijke eisen.
Procesmodel verzuimcoördinatie van de FORA
Het optimaliseren van verzuimprocessen begint met het analyseren van je huidige situatie. Hoe registreert jouw school verzuim op dit moment? En hoe wordt het opgevolgd? Zijn de rollen en taken duidelijk? De Funderend Onderwijs Referentie Architectuur (FORA) helpt je bij het beantwoorden van deze vragen. Het procesmodel Verzuimcoördinatie geeft je meer grip op de registratie, analyse en opvolging van verzuim. Het model maakt het daarnaast eenvoudig om rollen en verantwoordelijkheden helder te verdelen en de samenwerking met externe partijen te verbeteren.
Over de FORA
De FORA helpt scholen om grip te krijgen op hun processen. De FORA is een landelijk referentiemodel voor het Funderend Onderwijs, ontwikkeld door en voor scholen, dat een gestructureerde aanpak biedt voor informatiemanagement en procesinrichting.
Aan de slag
Wil je vandaag nog een stap zetten naar een effectiever verzuimproces? Aan de hand van het FORA-procesmodel voor verzuim leggen we hier in vijf stappen uit hoe je kunt beginnen met het organiseren van effectiever verzuimproces.
-
Stap 1: Breng je huidige proces in kaart
- Bekijk hoe verzuim nu wordt geregistreerd en opgevolgd.
- Gebruik de Kernproces Checklist Verzuimcoördinatie (pdf) om verbeterpunten te identificeren.
- Betrek het schoolteam: vraag mentoren, zorgcoördinatoren en administratie naar knelpunten.
Voorbeeld
Een school ontdekt dat verzuimregistratie goed verloopt, maar dat de opvolging per afdeling verschilt. Dit leidt tot onduidelijkheid en gemiste signalen. -
Stap 2: Stel een werkgroep Verzuimcoördinatie samen
- Zorg voor een team met een verzuimcoördinator, mentoren, zorgprofessionals en schoolleiding.
- Werk met het RASCI-model om taken en verantwoordelijkheden duidelijk te maken.
- Plan een eerste sessie om gezamenlijke verbeterdoelen te bepalen.
Voorbeeld
Een school merkt dat meldingen te laat bij de juiste persoon terechtkomen. Door het proces opnieuw te verdelen met behulp van het RASCI-model, wordt de opvolging sneller en effectiever.
Het RASCI-model staat voor:
- Responsible (verantwoordelijk) – degene die de taak uitvoert
- Accountable (eindverantwoordelijk) – degene die zorgt dat het wordt gedaan
- Supportive (ondersteunend ) – personen die helpen bij de uitvoering
- Consulted (geraadpleegde) – personen die advies geven
- Informed (geïnformeerd) – personen die op de hoogte moeten blijven
-
Stap 3: Zorg voor een sterke samenwerking met ketenpartners
- Maak duidelijke afspraken met de leerplichtambtenaar en samenwerkingsverbanden.
- Leg vast wanneer en hoe de school externe partijen inschakelt.
- Stem de werkwijze af met de gemeente en DUO om verzuimmeldingen goed te laten verlopen.
Voorbeeld
Een school werkt al met een leerplichtambtenaar, maar meldingen verlopen ad hoc. Door vaste overlegmomenten in te plannen, wordt de samenwerking structureler en effectiever. -
Stap 4: Maak gebruik van data en evaluatiecycli
- Analyseer verzuimpatronen en breng risicoleerlingen in beeld.
- Gebruik de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om het beleid continu te verbeteren.
- Plan vaste evaluatiemomenten om de effectiviteit van interventies te meten.
Voorbeeld
Een school ontdekt via data-analyse dat een specifieke jaarlaag een hoog ziekteverzuim heeft. Door deze leerlingen vroegtijdig te begeleiden, kan uitval worden voorkomen. -
Stap 5: Bereid je voor op de aankomende wetgeving
- Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het wetsvoorstel ‘Terugdringen schoolverzuim’.
- Evalueer of het verzuimbeleid van de school aansluit op de verwachte wettelijke eisen.
- Gebruik de FORA als leidraad om het proces juridisch en praktisch op orde te brengen.
Voorbeeld
Een school past de meldprocedure aan om eerder zorgelijk verzuim te signaleren. Hierdoor kunnen ze sneller ingrijpen, nog voordat de wettelijke meldgrens wordt bereikt.
Checklist verzuimcoördinatie
docx | 195.62 KB
Om scholen te helpen hun verzuimproces te beoordelen, hebben we een praktische checklist ontwikkeld.