- Nieuws
- |
- 17 februari 2025
ACM gaat onderzoek doen naar leermiddelenmarkt
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start in 2025 marktonderzoeken in vijf sectoren om marktproblemen in kaart te brengen. Een van de sectoren is die van de (digitale) leermiddelen.

Door de redactie

De ACM zal een breed marktonderzoek doen, om vast te stellen of de leermiddelenmarkt goed functioneert. En wanneer dat niet het geval blijkt, zal zij de oorzaken daarvan onderzoeken en oplossingen voorstellen om deze beter te laten werken.
Inmiddels zijn vrijwel alle grote uitgevers, softwareleveranciers en dienstverleners in de leermiddelenmarkt in handen van enkele grote commerciële eigenaren. Door fusies en overnames komen er minder spelers in de markt, die een groter marktaandeel hebben. Deze concentratie van marktmacht kan problemen opleveren voor de autonomie van scholen en hun vrije keuze voor leermiddelen en softwaresystemen.
Daarnaast zien we dat uitgeverijen en softwareleveranciers door digitalisering steeds afhankelijker worden van de platforms van grote technologiebedrijven. Dit wordt versneld door het gebruik van artificial intelligence (AI).
“Samen met collega-organisaties als SURF en SIVON heeft Kennisnet dit onderwerp aangekaart bij de ACM. We zijn blij dat de ACM hier nader onderzoek naar gaat doen en we kijken uit naar de resultaten,” zegt Kennisnet-directeur Larissa Zegveld.