- Nieuws
- |
- 24 april 2025
Gespreksspel leermiddelen geeft inzicht in de verdeling van rollen in de organisatie
Hoe verlopen de processen rondom leermiddelen op jouw school? Wie neemt beslissingen, wie voert ze uit, wanneer gebeurt wat, en wie is daarvan op de hoogte en leidt het proces? Het gesprek hierover blijkt vaak complexer dan verwacht. Daarom hebben we dit gespreksspel ontwikkeld: een speelse en gestructureerde manier om met je team of bestuur in gesprek te gaan over de leermiddelenprocessen en de verdeling van rollen binnen jullie organisatie.
Scholen en besturen zetten zich in voor kwalitatief goed onderwijs, maar de processen rond leermiddelen zijn vaak impliciet. Wie is betrokken op welke momenten? Waar zitten verbeterpunten? Hoe beïnvloeden de verschillende rollen elkaar?
Door samen het spel te spelen:
- Krijg je inzicht in blinde vlekken in het proces.
- Ontdek je waar knelpunten ontstaan of verantwoordelijkheden onduidelijk zijn.
- Bouw je gezamenlijk aan regie over kwaliteit, kosten en consistentie.
- Kun je beleid beter sturen, met respect voor autonomie en de praktijk.
Voor wie is het gespreksspel leermiddelen bedoeld?
Het gespreksspel is bedoeld voor iedereen die overzicht en eigenaarschap zoekt in het leermiddelenproces: betrokkenen bij leermiddelen binnen een bestuur of school.
Aan de slag
Deze gratis tool bestaat uit:
- Een spelbord dat de verschillende fasen van de leermiddelencyclus toont.
- Spelerskaarten met herkenbare functies zoals schoolleider, ict’er, leerkracht of distributeur.
- Invultabellen voor zowel primair als voortgezet onderwijs om rollen per fase duidelijk te maken.
- Een heldere instructie die stap voor stap door het spel leidt, in drie varianten.
- Alles is digitaal beschikbaar en kan op A4-formaat worden afgedrukt. Je moet alleen zelf voor de spelpionnen zorgen.