- Nieuws
- |
- 3 februari 2025
Hoe bereid je je als school voor op AI-geletterdheid?
Maak je gebruik van AI? Dan moet je er volgens de AI-verordening vanaf 2 februari 2025 voor zorgen dat je medewerkers en anderen in de organisatie ‘AI-geletterd’ zijn. Dat betekent dat ze kennis en vaardigheden over AI moeten opdoen om de technologie op een bewuste en verantwoorde manier te kunnen inzetten. De verplichting geldt ook voor scholen die gebruikmaken van AI. We leggen hier uit wat dat in de praktijk betekent en welke raakvlakken het heeft met ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid.
Door de redactie
Begrip nog niet volledig uitgewerkt
Wordt er op school gebruikgemaakt van AI? Bijvoorbeeld een adaptief leermiddel of in een chatbot? Dan ben je volgens de AI-verordening verplicht te werken aan AI-geletterdheid. Dit geldt voor zowel voor leraren, leerlingen als onderwijsondersteunend personeel. Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk wat precies onder het begrip van ‘AI-geletterdheid’ wordt verstaan. Wat we al wel weten is dat AI-geletterdheid ten minste bestaat uit kennis, vaardigheden en begrip over kansen en risico’s van AI die bijdragen aan een bewust en verantwoord gebruik.
Kijk naar je startsituatie
Er is geen one-size-fits-all-oplossing om invulling te geven aan AI-geletterdheid. De stappen die je moet zetten worden bepaald door de manier waarop AI binnen jouw school wordt gebruikt. Maken alleen leraren van gebruik van AI? Dan verplicht de verordening dat zij AI-geletterd worden. Passen leerlingen de technologie ook toe? Dan moeten zij hier ook kennis en vaardigheden over opdoen. Het is dus belangrijk dat je kijkt naar de startsituatie op school: waar en door wie wordt AI gebruikt?
Nog niet gestart met AI? Bereid je toch voor
Zelfs als er binnen jouw school nog helemaal niks met AI wordt gedaan, is het wel handig om je op deze technologie voor te bereiden. AI komt immers op verschillende manieren de samenleving en dus ook de school binnen. Het is goed om daarover te leren om te zien wat dit voor jouw school en jouw onderwijs betekent.
ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid
Het is belangrijk dat scholen AI-geletterdheid niet beschouwen als een apart onderdeel, omdat het duidelijke raakvlakken heeft met ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid.
- Voor het professionaliseren van medewerkers kunnen de nieuwe AI-kennis en -vaardigheden worden meegenomen bij het werken aan ICT-bekwaamheid.
- Voor leerlingen kan het worden ondergebracht in het werken aan digitale geletterdheid. SLO heeft AI ook toegevoegd aan de nieuwe concept-kerndoelen.
Stappen die je nu al kan zetten
Er zijn op dit moment veel bedrijven die standaard cursussen en trainingspakketten voor AI-geletterdheid aanbieden. Maar je kunt ook zelf stappen zetten:
- Start met inzichtelijk maken of en zo ja waar AI al binnen je school wordt gebruikt. Dit bepaalt wie in je organisatie aan AI-geletterdheid moeten werken.
- Ontwikkel je kennis en vaardigheden rondom AI en bepaal op basis daarvan of en hoe je AI wil inzetten op jouw school. Je kan hiervoor bijvoorbeeld de handreiking van Kennisnet gebruiken.
- Ga na hoe je AI-geletterdheid kan onderbrengen in bestaande programma’s binnen je school ter bevordering van ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid.
- Benut de kennis en kunde binnen je schoolorganisatie. Ga na hoe je ervaringen van medewerkers en leerlingen met AI kan gebruiken om te werken aan bredere bewustwording. Verrijk deze met professionele ondersteuning van buiten, als daar op jouw school behoefte aan is.
- Laat je niet gek maken – het is niet nodig om in een klap iedereen op school AI-geletterd te willen maken. Begin klein, kijk naar de specifieke context en behoefte van de mensen binnen je organisatie die AI gebruiken en werk van daaruit verder.
Meer informatie
- De Handreiking AI voor scholen helpt je op weg om tot bewuste en verantwoorde keuzes over de inzet van AI te komen.
- Lees in Zo werk je op school aan AI-professionalisering hoe je je team meeneemt in werken met AI.
- De Autoriteit Persoonsgegevens maakte een handreiking voor een eerste aanzet om AI-geletterdheid binnen organisaties te bevorderen.