Doorgaan naar hoofdinhoud

Kinderrechten centraal in digitale onderwijsomgeving

Hoe kunnen kinderen de juiste vaardigheden leren om kritisch en verantwoord om te gaan met digitalisering en technologie? En hoe creëren we een digitale (onderwijs)omgeving waarin de rechten van kinderen worden beschermd? In een position paper aan de Tweede Kamer gaf Kennisnet-adviseur Remco Pijpers antwoord op onder meer deze vragen.

Logo Kennisnet

Door de redactie

03 oktober 2024
2 minuten lezen

Op drie gebieden zijn er grote zorgen over de digitale veiligheid van kinderen. Allereerst wat betreft de commerciële exploitatie van kindgegevens. Ten tweede op het gebied van dataficatie en het gebrek aan vrije ruimte. En tot slot zorgen de nieuwe ethische dilemma’s die er ontstaan voor een grote mate van ongerustheid.

Verplichte kinderrechtencheck onderwijstechnologie

Namens Kennisnet presenteerde Remco Pijpers de kamer een aantal concrete aanbevelingen. Zo kan de commerciële exploitatie van kindgegevens het best worden aangepakt met een verplichte kinderrechtencheck op onderwijstechnologie. Ook is een investering in publieke diensten noodzakelijk. Wat betreft de zorg over de dataficatie en het gebrek aan vrije ruimte is de aanbeveling om onderzoek naar ethische en pedagogische dimensies te stimuleren.

Afstemming technologie op de behoefte van de leerlingen

Ten derde kunnen de ethische dilemma’s die er ontstaan nu AI-systemen in het onderwijs worden geïntegreerd het best worden aangepakt met de hulp van de leerlingen en studenten zelf. Met hun inbreng kan technologie beter op hun behoeften worden afgestemd en kunnen schadelijke invloeden worden voorkomen. Ook is het op dit punt belangrijk om nieuwe samenwerkingen mogelijk te maken om kinderen op een verantwoorde manier te begeleiden bij hun omgang met digitale technologie. De overheid kan dat stimuleren.

Lees de position paper

De onderwerpen waarover wij publiceren