Doorgaan naar hoofdinhoud

Meld je aan voor de Monitor Digitalisering Onderwijs

Scholen kunnen zich vanaf nu aanmelden voor de Monitor Digitalisering Onderwijs. Dit onderzoek geeft schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren inzicht in de stand van zaken van digitalisering op hun eigen school én die van de sector als geheel, wat helpt om beleid hierop vorm te geven. “Voor ons zaten de actiepunten vooral op het gebied van vaardigheden, gedrag en het privacybeleid", zegt schoolbestuurder Frank Tigges die de monitor in 2023 invulde.

Logo Kennisnet

Door de redactie

30 januari 2024
4 minuten lezen

De Monitor Digitalisering Onderwijs is een verbeterde, verkorte versie van voorloper MYRA.

Wat meedoen scholen oplevert

Door deelname krijgen scholen en besturen: 

  • Inzicht in digitalisering binnen de eigen organisatie. 
  • Vergelijking met het landelijk gemiddelde. 
  • Ondersteuning bij beleidsontwikkeling rondom ICT en digitalisering. 
  • Rapportages die direct kunnen worden ingezet voor verbetering en strategie. 

Aanmelden om mee te doen

Scholen die geen uitnodiging ontvangen via de PO-Raad of VO-raad kunnen zich zelf aanmelden voor de monitor. Dan ontvangen ook zij op 10 maart 2025 de vragenlijsten. Aanmelden gaat via een mail aan mdo@povosi.nl.

Kortere vragenlijsten

Voor wie eerder meedeed aan de MYRA is er goed nieuws: het invullen van de vernieuwde monitor (via Vensters) gaat een stuk sneller! Het kost 15 tot 20 minuten om de vragenlijsten voor onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ICT-coördinatoren, IB’ers, privacy officers, FG’ers, bestuurders) in te vullen. De organisatievragenlijsten voor bestuur en school nemen 30 tot 45 minuten in beslag als je nooit eerder meedeed. Bij herhaalde deelname kan eerdere informatie hergebruikt worden, waardoor het invullen minder tijd kost.

Digitaliseringsthema’s

De monitor gaat in op ict in het funderend onderwijs en bestaat uit vijf thema’s:

  • ict-bekwaamheid
  • digitale geletterdheid
  • leermiddelen en devices
  • informatiebeveiliging en privacy (IBP) én infra en veiligheid
  • innovatie en ethiek

School- en bestuursrapportages

De online monitor bevat vragenlijsten voor de individuele scholen en voor besturen.
Deelnemende scholen ontvangen een schoolrapportage en deelnemende besturen een bestuursrapportage. De rapportage over digitalisering in de sector bevat uitsluitend geanonimiseerde en samengevoegde informatie en is publiekelijk beschikbaar. De onderzoeksresultaten geven scholen een goede basis om het gesprek aan te gaan over AI, privacy, digitale geletterdheid en professionalisering van leraren.

Voordelen deelname

Frank Tigges, bestuurder van Nestas scholengroep, deed in 2023 aan het onderzoek mee, dat toen nog MYRA heette. Hij vulde de vragenlijst toen samen met een beleidsmedewerker in. “Het gaat niet alleen om het strategisch perspectief, maar juist ook om het perspectief van de leraar en de schoolleider. Door de monitor samen in te vullen, weten we welke dingen goed gaan en welke punten meer aandacht nodig hebben.” Ten opzichte van 2023 bevat de monitor nu minder vragen. Beleidsmedewerker Remco van der Sluis: “Het is interessant om te zien waar je staat. Zo kun je ook met andere besturen of regionaal aan de slag gaan met bepaalde thema’s.”

Lees het interview met Frank en Remco over alle voordelen van deelname aan de monitor

Nieuwsbrief en webinars over de monitor

Wil je eerst meer weten over de voordelen van de monitor voordat je meedoet, volg dan een informatiewebinar op 11 februari (16.00-17.00 uur) of  4 maart 2025 (16.00-17.00 uur). Meld je aan via mdo@povosi.nl. Via dit mailadres kun je ook je vragen stellen als je niet bij het webinar kunt zijn.

Meld je aan voor de MDO nieuwsbrief. Zo krijg je alle informatie over de afname en rapportages.

Over de monitor digitalisering onderwijs

De Monitor Digitalisering Onderwijs is een grootschalig onderzoek dat scholen en besturen helpt inzicht te krijgen in de stand van digitalisering binnen het funderend onderwijs. 

De monitor brengt in kaart hoe ICT wordt ingezet, hoe onderwijsprofessionals digitalisering ervaren en welke verbeterkansen er zijn.De Monitor Digitalisering Onderwijs is een samenwerking van PO-Raad, VO-raad en Kennisnet en wordt in maart 2025 afgenomen.

Metingen op drie niveaus

Door middel van gerichte vragenlijsten verzamelt de Monitor Digitalisering Onderwijs gegevens op drie niveaus: 

  • Bestuursniveau (onder andere bestuurders en ICT-verantwoordelijken op bestuursniveau) 
  • Schoolniveau (onder andere schoolleiders en ICT-coördinatoren) 
  • Onderwijsprofessionals (zoals leraren, i-coaches en andere ICT-specialisten binnen de school)

Het doel van de Monitor Digitalisering Onderwijs

Het doel van de Monitor Digitalisering Onderwijs is scholen, besturen en onderwijsprofessionals een actueel beeld van de eigen situatie te geven, zodat zij onderbouwd beslissingen nemen over onderwijs en ICT. Daarnaast biedt de Monitor (geaggregeerd) inzicht in de ontwikkeling van de sectoren PO en VO op het gebied van digitalisering, ICT en onderwijs.

De onderwerpen waarover wij publiceren