Doorgaan naar hoofdinhoud

Zo bereid je de Monitor Digitalisering Onderwijs voor

Scholen kunnen vanaf 10 maart, na enige voorbereiding, weer meedoen aan de Monitor Digitalisering Onderwijs. Dit onderzoek geeft schoolbestuurders, schoolleiders en ICT-coördinatoren inzicht in de stand van zaken van digitalisering op hun eigen school én die van de sector als geheel, wat helpt om beleid hierop vorm te geven. In dit artikel lees je over de voordelen en de voorbereiding die je moet treffen. “Voor ons zaten de actiepunten vooral op het gebied van vaardigheden, gedrag en het privacybeleid", zegt schoolbestuurder Frank Tigges die de monitor in 2023 invulde.

Logo Kennisnet

Door de redactie

31 januari 2025
5 minuten lezen

De Monitor Digitalisering Onderwijs (MDO) is een grootschalig onderzoek van Kennisnet, de PO-Raad en de VO-raad. Het onderzoek helpt scholen en besturen helpt inzicht te krijgen in de stand van digitalisering binnen het funderend onderwijs. De monitor brengt in kaart hoe ICT wordt ingezet, hoe onderwijsprofessionals digitalisering ervaren en welke verbeterkansen er zijn. MDO is een verbeterde, verkorte versie van voorloper MYRA.

logo Monitor Digitalisering Onderwijs

Doel Monitor Digitalisering Onderwijs

Het doel van de Monitor Digitalisering Onderwijs is scholen, besturen en onderwijsprofessionals een actueel beeld van de eigen situatie te geven, zodat zij onderbouwd beslissingen nemen over onderwijs en ICT. Daarnaast biedt de Monitor (geaggregeerd) inzicht in de ontwikkeling van de sectoren PO en VO op het gebied van digitalisering, ICT en onderwijs.

Wat meedoen scholen oplevert

Door deelname krijgen scholen en besturen: 

  • Inzicht in digitalisering binnen de eigen organisatie. 
  • Vergelijking met het landelijk gemiddelde. 
  • Ondersteuning bij beleidsontwikkeling rondom ICT en digitalisering. 
  • Rapportages die direct kunnen worden ingezet voor verbetering en strategie. 

Zo bereid je je deelname voor

Scholen met een Vensters-account hebben een mailing ontvangen van de PO-Raad of VO-raad met een uitnodiging voor de monitor. Als je binnen je school iemand anders aanwijst als kartrekker van de monitor (waaraan meerdere functionarissen binnen een school kunnen meedoen), kun je de mail doorsturen. De aangewezen persoon krijgt op 10 maart de mogelijkheid met een account in te loggen op de online omgeving Vensters, waarin de monitor wordt afgenomen. Vanuit Vensters kan deze persoon het onderzoek starten, de URL’s voor de vragenlijsten genereren, het onderzoek monitoren en later dit schooljaar de rapportages downloaden.

Kortere vragenlijsten

Voor wie eerder meedeed aan de MYRA is er goed nieuws: het invullen van de vernieuwde monitor (via Vensters) gaat een stuk sneller! Het kost 15 tot 20 minuten om de vragenlijsten voor onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ICT-coördinatoren, IB’ers, privacy officers, FG’ers, bestuurders) in te vullen. De organisatievragenlijsten voor bestuur en school nemen 30 tot 45 minuten in beslag als je nooit eerder meedeed. Bij herhaalde deelname kan eerdere informatie hergebruikt worden, waardoor het invullen minder tijd kost.

Digitaliseringsthema’s

De monitor gaat in op ict in het funderend onderwijs en bestaat uit vijf thema’s:

  • ICT-bekwaamheid
  • digitale geletterdheid
  • leermiddelen en devices
  • informatiebeveiliging en privacy (IBP) én infra en veiligheid
  • innovatie en ethiek

School- en bestuursrapportages

De online monitor bevat vragenlijsten voor de individuele scholen en voor besturen.
Deelnemende scholen ontvangen een schoolrapportage en deelnemende besturen een bestuursrapportage. De rapportage over digitalisering in de sector bevat uitsluitend geanonimiseerde en samengevoegde informatie en is publiekelijk beschikbaar. De onderzoeksresultaten geven scholen een goede basis om het gesprek aan te gaan over AI, privacy, digitale geletterdheid en professionalisering van leraren.

Voordelen deelname

Frank Tigges, bestuurder van Nestas scholengroep, deed in 2023 aan het onderzoek mee, dat toen nog MYRA heette. Hij vulde de vragenlijst toen samen met een beleidsmedewerker in. “Het gaat niet alleen om het strategisch perspectief, maar juist ook om het perspectief van de leraar en de schoolleider. Door de monitor samen in te vullen, weten we welke dingen goed gaan en welke punten meer aandacht nodig hebben.” Ten opzichte van 2023 bevat de monitor nu minder vragen. Beleidsmedewerker Remco van der Sluis: “Het is interessant om te zien waar je staat. Zo kun je ook met andere besturen of regionaal aan de slag gaan met bepaalde thema’s.”

Nieuwsbrief, webinars en FAQ over de monitor

Wil je eerst meer weten over de voordelen van de monitor voordat je meedoet, volg dan het informatiewebinar op 4 maart 2025 (16.00-17.00 uur). Aanmelden is niet nodig. Je kunt op het startmoment aansluiten via de Teams-link.

Meld je aan voor de MDO-nieuwsbrief. Zo krijg je alle informatie over de afname en rapportages. Op de site poraad.nl/mdo staan veelgestelde vragen over de monitor.

Vragenlijsten uitzetten binnen je school

Hoe gaat deelname aan de monitor precies in zijn werk? Als school doorloop je meerdere stappen:

  1. Het bestuur start het onderzoek en wijst een sleutelfiguur aan (bijvoorbeeld een ICT-beleidsadviseur of bestuurssecretaris). Een sleutelfiguur start (namens het bestuur) een onderzoek in de MDO-module.
  2. De sleutelfiguur zet de vragenlijsten uit naar de scholen en onderwijsprofessionals. Zij vullen, binnen de afnameperiode, de vragen in.
  3. Na de afnameperiode wordt de data geanalyseerd en wordt met voldoende respons een rapport gegenereerd, zowel voor de school als voor het bestuur.
  4. De school- en bestuursrapporten geven inzicht in de digitale ontwikkeling en een vergelijking met het landelijk gemiddelde. Alle rapportages over scholen en het bestuur zijn voor de sleutelfiguur te downloaden. Aanvullend kan elke aparte school het schoolrapport krijgen: een schoolleider of gemandateerde (ICT-)coördinator op school kan hiervoor een mailadres achterlaten.

Metingen op drie niveaus

Door middel van gerichte vragenlijsten verzamelt de Monitor Digitalisering Onderwijs gegevens op drie niveaus: 

  • Bestuursniveau (onder andere bestuurders en ICT-verantwoordelijken op bestuursniveau) 
  • Schoolniveau (onder andere schoolleiders en ICT-coördinatoren) 
  • Onderwijsprofessionals (zoals leraren, i-coaches en andere ICT-specialisten binnen de school)

De onderwerpen waarover wij publiceren