Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Onderzoek
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo

Klimaat en rekenkracht – onderzoek naar de milieu-impact van AI in het onderwijs

Kennisnet heeft onderzoek laten doen naar de milieu-impact van artificial intelligence in het onderwijs. In het rapport ‘Klimaat en rekenkracht’ door adviesbureau Berenschot wordt doorgerekend wat de verwachte milieu-effecten zijn van AI-gebruik in het primair en voortgezet onderwijs.

Logo Kennisnet

Door de redactie

17 februari 2025
2 minuten lezen

Het rapport geeft uitleg over de benodigde rekenkracht bij het gebruik van AI. Dit zorgt voor een toenemende belasting van het milieu. Deze impact wordt in beeld gebracht met een doorrekening van AI-gebruik tijdens een hypothetische schooldag in het primair en voortgezet onderwijs.

Wanneer het gehele onderwijs een heel schooljaar lang deze hypothetische schooldag zou volgen, leidt dit tot een milieu-impact die vergelijkbaar is met het jaarlijkse waterverbruik van 1.440 personen, het elektriciteitsverbruik van 6.829 huishoudens en de CO2 -uitstoot van 2.566 benzineauto’s met een gemiddeld aantal gereden kilometers, aldus het onderzoek.

In het rapport lees je wat de uitgangspunten van de berekening zijn, welke aannames de onderzoekers doen en welke gegevens ze wel en niet meenemen. Het rapport is niet bedoeld als oordeel om wel of geen AI te gebruiken. Wel kan het behulpzaam zijn bij de overwegingen om deze technologie toe te passen op school, en in welke mate.

Klimaat en rekenkracht – onderzoek naar de milieu-impact van AI in het onderwijs

pdf | 1.54 MB

Doorrekening van de verwachte milieu-effecten van AI-gebruik in het primair en voortgezet onderwijs.

De onderwerpen waarover wij publiceren