Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
‘Digitalisering botst met publieke waarden, ook in het onderwijs’
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Publieke waarden in het onderwijs komen sterk onder druk te staan onder invloed van digitalisering, marktdenken en big tech, vindt filosoof Tamar Sharon. Ze onderzoekt hoe dat in zijn werk gaat en wat we hier volgens haar aan kunnen doen.
Juist het onderwijs heeft een sleutel in handen om het internet te repareren, zegt Marleen Stikker
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Het internet moet terug de publieke ruimte in. Weeffouten uit het verleden zijn te fiksen, aldus Marleen Stikker. Met een belangrijke rol voor het onderwijs.
Monitor Digitalisering Onderwijs: dé benchmark voor het onderwijs
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Pim de Vente (PO-Raad) en Manel van Kessel (Kennisnet) gaan in gesprek over de relevantie van de Monitor Digitalisering Onderwijs.
Leermiddelenmarkt in handen van investeerders: wat betekent dat?
- Opinie
- |
- Leermiddelen
- |
- po
- vo
De Nederlandse leermiddelenmarkt is voor een groot deel in handen van investeerders. Hoe zorgen we dat er voldoende aandacht voor publieke waarden in het onderwijs is?
Normenkader IBP een jaar later: waar staan we nu?
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Deze zomer lazen we berichten over de zorgen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het gebruik van chatbots. Organisaties realiseren zich vaak niet wat het inzetten van chatbots betekent voor de verwerking van persoonsgegevens. Dat het kan leiden tot een datalek of andere schending van de privacyregels. Hoe verleidelijk en gemakkelijk het ook is om […]
Big tech en de gevaren van blikvernauwing voor digitale geletterdheid
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- vo
Scholen maken ook in de klas steeds meer gebruik van de digitale platforms van grote techbedrijven als Microsoft en Google. Dit biedt onmiskenbare voordelen: de producten zijn gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Meer dan nu gebeurt, moeten we echter stilstaan bij de keerzijde van deze afhankelijkheid, zeker in het licht van de invoering van kerndoelen voor digitale geletterdheid.
‘Standaard ingrediëntenlijst voor AI in het onderwijs’
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
Hoe ga je er als schoolorganisatie mee om en hoe houd je de regie? Die behoefte aan regie is er, want soms lijkt het alsof er iedere dag iets nieuws op de markt komt met AI-technologie.
‘Trek jezelf uit het moeras, dan kun je ook je voordeel doen met AI’
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Een inhoudelijk perspectief, meer structurering en samenwerking. Dat heeft de onderwijssector volgens Peter van Lieshout nodig om de grip op digitalisering in eigen hand te houden. Van Lieshout trad in maart 2024 aan als voorzitter van de raad van toezicht van Kennisnet en houdt zich al jaren bezig met de toekomst van het onderwijs. In het licht van de conceptkerndoelen digitale geletterdheid, de snelle ontwikkelingen op gebied van AI en de macht van grote spelers als Google en uitgeverijen, breekt hij een lans voor het bundelen van professionaliteit.
Geef kinderen het recht op vrije ruimte in school
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
- mbo
Tijdens Safer Internet Day krijgen de rechten van kinderen in de digitale wereld terecht veel aandacht. Kijken we naar hoe het onderwijs zich verhoudt tot de rechten van kinderen, dan is er reden tot alertheid.
Maak leren lezen weer aantrekkelijk
- Opinie
- |
- po
- vo
- mbo
Bijna een kwart van de Nederlandse 15-jarigen presteert zo slecht in leesvaardigheid, dat ze niet volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.
Hoeveel invloed geven we techbedrijven nog op het onderwijs?
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Heb je de perikelen rondom het bedrijf OpenAI gevolgd? De machtsstrijd in dit invloedrijke techbedrijf roept de vraag op binnen welke kaders deze bedrijven kunnen en mogen opereren en hoe we hier als publieke sector sturing aan geven.
Data in de klas: een pleidooi voor meer vrije ruimte in het onderwijs
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Ontdek hoe datagedreven onderwijs de kinderrechten beïnvloedt en waarom vrije ruimte in de klas essentieel is voor hun ontwikkeling.