Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
Het lerarentekort vraagt om een slimme inzet van ict
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Martine Kramer maakt zich zorgen over de mogelijkheden die jongeren nu hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ze pleit ervoor meer ict in te zetten als een van de oplossingen voor het lerarentekort.
De leermiddelenmarkt: dat ben je zelf!
- Opinie
- |
- Leermiddelen
- |
- vo
Het gevoel dat ‘het onderwijs’ niets te zeggen heeft op de leermiddelenmarkt is niet terecht. Scholen moeten hun eigen invloed niet onderschatten, vindt Kennisnet-adviseur Willem-Jan van Elk. In dit artikel geeft hij zijn kijk op de leermiddelenmarkt.
Chatten met Napoleon: praat met leerlingen over wat AI met ons doet
- Opinie
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
- vo
- mbo
Barend Last en Thijmen Sprakel schreven een boek over generatieve AI in het onderwijs om leraren te helpen AI verantwoord te integreren in hun onderwijs en hen vaardiger maken in het gebruik ervan.
Blijf investeren in de digitale ruimte voor het onderwijs
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
Ontdek de noodzaak van voortdurende investering in onderwijstechnologie voor toekomstbestendig en kwalitatief onderwijs.
‘De digitalisering van het onderwijs gaat traag’
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
Veranderingen in het onderwijs gaan traag. Prof. Marc Vermeulen pleit voor een betere researchagenda, kennisinfrastructuur en innovatieagenda.
‘AI blijft, evolueert en zet het onderwijs nog verder op zijn kop’
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Artificial intelligence biedt veel kansen voor het onderwijs, maar heeft ook zijn keerzijden. Wij spraken prof. dr. Eric Postma, hoogleraar Artificial Intelligence (AI) aan Tilburg University
Lector Anneke Smits: “Voorkom dat je digitale geletterdheid weg integreert”
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
Digitale geletterdheid wordt een verplicht onderdeel van het curriculum. Hoe moeten scholen dat invoeren? Lector Anneke Smits pleit voor meer aandacht voor wat ict met ons doet.
Data en onderzoek zorgen voor een scherpe blik
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Weten waar je het over hebt. Handelen op basis van onderzochte resultaten, anders gezegd: ‘evidence-based’ of ‘evidence-geïnformeerd’. Sla ons Jaarplan uit 2023 erop na en je leest deze term vaak terug. Wat Larissa Zegveld betreft kunnen we in het onderwijs veel meer uit onderzoek en data halen dan we nu doen.
Bij digitale veiligheid in de school bepaalt de zwakste schakel de kracht van de keten
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Cybercriminaliteit in de onderwijssector is de afgelopen jaren flink toegenomen. Crisis alom… Hoe keren we het tij?
MYRA onthult ict-bekwaamheid scholen en besturen
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Met de nieuwe monitor digitalisering funderend onderwijs MYRA kom je te weten hoe jouw school en bestuur presteert op het gebied van ict en technologie
Tijd voor een goed gesprek: de impact van onderwijstechnologie
- Opinie
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
Digitale technologie heeft een enorme kracht en daarmee ook een enorme impact op de handelingspraktijk van de leraar, zegt Pieter Boshuizen.
Laat je niet (te veel) verrassen door innovaties, maar verdiep je erin
- Opinie
- |
- Technologische innovatie
- |
- po
- vo
- mbo
De tijd om afwachtend naar technologische ontwikkelingen en hun toepassing te kijken is nu echt voorbij, ook voor bestuurders.