Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
Digitalisering in mbo gaat nieuwe fase in
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- mbo
In alle beroepen waarvoor het mbo opleidt wordt gewerkt met ict. Daarom is het zo waardevol dat de aandacht voor digitalisering in het mbo prominent in de strategische meerjarenagenda van de MBO Raad staat.
Maak ruimte om te experimenteren met AI
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
We weten steeds meer over kunstmatige intelligentie en de rol die deze technologie kan spelen in het onderwijs. Tegelijkertijd weten we nog veel níet. We moeten met elkaar onderzoeken wat we wel en niet kunnen met deze technologie. We moeten ons ook afvragen: wat zouden we willen? Laten we in ieder geval zorgen voor goed georganiseerde experimenteerruimte.
Onderwijsraad: ‘Samen zorgen voor verantwoorde omgang met technologie’
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
Intelligente technologie heeft een toegevoegde waarde voor het onderwijs. Dat vraagt een actieve rol van iedereen in het onderwijs.
Informatieveiligheid – ‘Laat je niet in slaap sussen door groene vinkjes’
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Kennisnet is betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe analysetool voor informatieveiligheid: KAT. Die legt kwetsbaarheden rond cybersecurity bloot die voorheen uit het zicht bleven, legt Larissa Zegveld uit.
Onderwijs by the dashboard light
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Er moet meer aandacht zijn voor de pedagogische en ethische impact van adaptieve leersystemen in het onderwijs. Dat is een van de conclusies van een nieuw rapport van Kennisnet: ‘Krassen op het dashboard – De invloed van adaptieve leersystemen op de professionele ruimte van de leerkracht’.
1 plus 1 is 3 als we digitale geletterdheid integreren in bestaande vakken
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
De hoeveelheid informatie die wij elke dag te verwerken krijgen, is enorm toegenomen sinds we het digitale kanaal hebben ontdekt en ingezet. Daar wijs mee omgaan is essentieel.
Faciliteer en erken ict-initiatieven van leraren
- Opinie
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
- vo
- mbo
Gerton Cazemier, lerarenopleider aan PABO Den Haag, Hogeschool Inholland, vertelt hoe je van digitale geletterdheid een samenspel maakt tussen beleidsmakers, schoolleiders en leraren.
Wie neemt het initiatief bij de invoering van digitale geletterdheid?
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
Digitale geletterdheid prijkt de komende jaren hoog op vrijwel alle onderwijsagenda’s. Werk aan de winkel dus, voor schoolbestuurders, schoolleiders en leraren.
De kracht van open leermateriaal
- Opinie
- |
- Leermiddelen
- |
- po
- vo
- mbo
Kennisnet stimuleert het gebruik van open digitaal leermateriaal al meer dan 10 jaar. Het is tijd voor een flinke stap vooruit, vindt Larissa Zegveld, directeur van Kennisnet.
Wanneer krijgt digitaal onderwijs de veiligheid die het verdient?
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
- mbo
4 van de 10 scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kregen in 2020 te maken kregen met een serieus ict-beveiligingsincident. Hoogste tijd voor actie en een serieus plan, stelt Larissa Zegveld.
Normaal onderwijs is ook digitaal
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
In deze column verbaast Larissa Zegveld zich over de discussie rond online en fysiek onderwijs.
Vertrouw op waarden en je onderwijsintuïtie bij digitalisering
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Niet alles wat met digitale technologie en AI kan, is ook altijd wenselijk en goed om te doen. Gebruik je technologie op school, kijk dan niet alleen naar de functionele ict-opbrengsten, zoals gemak of efficiëntie. Kijk naar waarden en hoe je vanuit waarden technologie in lijn brengt met het onderwijs.