Meteen naar de content

Opinie

Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.

Faciliteer en erken ict-initiatieven van leraren

  • Opinie
  • |
  • Professionalisering leraar
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Gerton Cazemier, lerarenopleider aan PABO Den Haag, Hogeschool Inholland, vertelt hoe je van digitale geletterdheid een samenspel maakt tussen beleidsmakers, schoolleiders en leraren.

Marius van Zandwijk

Door Marius van Zandwijk

De kracht van open leermateriaal

  • Opinie
  • |
  • Leermiddelen
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Kennisnet stimuleert het gebruik van open digitaal leermateriaal al meer dan 10 jaar. Het is tijd voor een flinke stap vooruit, vindt Larissa Zegveld, directeur van Kennisnet.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Wanneer krijgt digitaal onderwijs de veiligheid die het verdient?

  • Opinie
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

4 van de 10 scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kregen in 2020 te maken kregen met een serieus ict-beveiligingsincident. Hoogste tijd voor actie en een serieus plan, stelt Larissa Zegveld.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Normaal onderwijs is ook digitaal

  • Opinie
  • |
  • Beleid en organisatie
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

In deze column verbaast Larissa Zegveld zich over de discussie rond online en fysiek onderwijs.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Vertrouw op waarden en je onderwijsintuïtie bij digitalisering

Niet alles wat met digitale technologie en AI kan, is ook altijd wenselijk en goed om te doen. Gebruik je technologie op school, kijk dan niet alleen naar de functionele ict-opbrengsten, zoals gemak of efficiëntie. Kijk naar waarden en hoe je vanuit waarden technologie in lijn brengt met het onderwijs.

Remco Pijpers

Door Remco Pijpers

Digitale gelijkheid begint op school

  • Opinie
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Overschat jongeren niet, waarschuwt Ellen Helsper, hoogleraar digitale ongelijkheid. Hun digitale vaardigheid valt tegen, vooral in de groep die toch al achterstand heeft.

Logo Kennisnet

Door de redactie

De onderwerpen waarover wij publiceren