
Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
Normaal onderwijs is ook digitaal
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
In deze column verbaast Larissa Zegveld zich over de discussie rond online en fysiek onderwijs.
Vertrouw op waarden en je onderwijsintuïtie bij digitalisering
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Niet alles wat met digitale technologie en AI kan, is ook altijd wenselijk en goed om te doen. Gebruik je technologie op school, kijk dan niet alleen naar de functionele ict-opbrengsten, zoals gemak of efficiëntie. Kijk naar waarden en hoe je vanuit waarden technologie in lijn brengt met het onderwijs.
Digitale gelijkheid begint op school
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
Overschat jongeren niet, waarschuwt Ellen Helsper, hoogleraar digitale ongelijkheid. Hun digitale vaardigheid valt tegen, vooral in de groep die toch al achterstand heeft.
‘Digitaal burgerschap kan niet zonder kritisch denken over jezelf, de ander en de samenleving’
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
Mbo-studenten moeten voldoende kennis en vaardigheden hebben om kritisch te kunnen meedoen in een digitale omgeving. Dat zegt Laurence Guérin, practor Burgerschap bij ROC van Twente.
Slowing down sociale media. De andere kant van digitale geletterdheid
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
In deze opinie belicht Remco Pijpers de noodzaak om meer aandacht op te brengen voor de andere kant van online creëren en interacteren.
Digitale weerbaarheid in het mbo: ‘Weerbare burgers in de digitale wereld zijn nodig!’
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- mbo
Renze Tjoelker is practor bij het practoraat Digitale Weerbaarheid bij ROC Friese Poort. Hij houdt een pleidooi voor digitale weerbaarheid bij mbo-studenten van diverse opleidingen zoals de zorg en beveiliging.