Doorgaan naar hoofdinhoud

Onder pedagogen

Hoe kijken pedagogen naar nieuwe technologie in het onderwijs, of hoe zouden ze hier naar hebben gekeken? We onderzoeken het in deze serie podcasts.

Luister hier de nieuwste afleveringen in de reeks. Kijk voor alle afleveringen in deze serie op ons podcastkanaal op Libsyn.

  • Podcastserie
  • Digitale geletterdheid

Podcasts

Privacy van leerlingen in tijden van Magister, Somtoday en Instagram 

Hoe combineren we verantwoordelijkheid voor kinderen met respect voor hun behoefte aan privacy? Daarover gaat Remco Pijpers van Kennisnet in gesprek met pedagoog Bas Levering.

Aflevering 14 51 minuten min. luistertijd
Meer over deze podcast

Technologie kan helpen, maar de leraar als mens maakt het verschil

“De leraar moet meer betrokken worden in het vormgeven van digitale onderwijsomgevingen.” Dat zegt wijsgerig pedagoog Joris Vlieghe in deze podcast met Kennisnet-adviseur Remco Pijpers over wat een leraar tot leraar maakt in een digitale context.

Aflevering 13 54 minuten min. luistertijd
Meer over deze podcast

Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats

Hoe kijkt hoogleraar en pedagoog Gert Biesta aan tegen de digitaliseringstrend in het onderwijs? We gaan met hem in gesprek in een tweedelige podcast.

Aflevering 12 52 + 30 min. luistertijd
Meer over deze podcast
Gert Biesta en Remco Pijpers nemen in de studio een podcast op

Wat kunnen we van Seymour Papert leren over de leerling in de digitale samenleving?

In deze podcast praten we met biologieleraar Per-Ivar Kloen over Seymour Papert. Wat kunnen we van Papert leren over de leerling in de digitale samenleving?

Aflevering 11 34 min. luistertijd
Meer over deze podcast

Wat zou Freinet doen met een smartphone?

In deze podcastaflevering hoor je over het gedachtegoed van pedagoog Célestin Freinet in relatie tot digitale geletterdheid.

Aflevering 10 30 min. luistertijd
Meer over deze podcast

Pedagogische tact in een digitale context: het gedachtegoed van Max van Manen

Wat betekent het om met tact en sensitiviteit voor de klas te staan? Aan de hand van het gedachtegoed van pedagoog Max van Manen, geven Wouter Pols en Geert Bors antwoord.

Aflevering 9 38 min. luistertijd
Meer over deze podcast

Hannah Arendt en de leerling in de digitale samenleving

Wat kunnen we leren van Hannah Arendt – politiek denker uit de vorige eeuw – over de leerling in de digitale samenleving? Ontdek het in deze podcast-aflevering.

Aflevering 8 29 min. luistertijd
Meer over deze podcast

De onderwerpen waarover wij publiceren