Doorgaan naar hoofdinhoud

Digitaal burgerschap: studenten kritisch leren denken

Digitaal burgerschap en het mbo. Dat is het thema van deze podcast van Tjip de Jong, onderzoeker, Pabo-docent en adviseur. Hij sprak bestuurder Trudy Vos van ROC van Twente, docent Maarten Walet van ROC Top in Amsterdam en projectleider digitaal burgerschap Jeroen de Boer van ROC Friese Poort. Hoe kunnen studenten kennisbronnen leren benutten? Hoe kunnen ze omgaan met nepnieuws en wat is de invloed op democratische participatie?

Logo Kennisnet

Door de redactie

06 september 2022
2 minuten lezen

Hoort digitaal burgerschap bij het beroepsonderwijs? Trudy Vos vindt van wel. “We hebben drie opdrachten: opleiden voor vakmanschap, opleiden voor vervolgonderwijs en opleiden voor burgerschap. Dat laatste is ook heel belangrijk, want je wilt dat studenten een mooi, zelfredzaam leven kunnen leiden. Studenten moeten in staat zijn om binnen bedrijven en in de samenleving mee te denken over hoe iets beter of anders kan.” 

Volgens Maarten Walet moet een school niet zozeer normen opleggen, maar studenten leren hoe ze hun eigen normen en waarden kunnen bepalen, om op basis daarvan bepaalde keuzes te maken. Studenten kritisch leren denken, daar gaat het vooral om bij digitaal burgerschap. De infrastructuur ligt er al – in de vorm van bijvoorbeeld WhatsApp- en Facebook-groepen. Walet: “Die kun je gebruiken om kritisch denken te stimuleren.”

Beluister de podcast

De podcast (als mp3) is te downloaden op Tjipcast.

Ontdek deze podcastserie

Burgerschapsonderwijs is belangrijk in het mbo. Het is logisch dat door digitalisering ook burgerschapsonderwijs meer focust op ict en de invloed van technologie.

Naar de podcastserie 'Digitaal burgerschap en het mbo'

Meer podcasts van Kennisnet?

Abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

De onderwerpen waarover wij publiceren