Doorgaan naar hoofdinhoud

Leidt adaptieve technologie tot meer of minder kansengelijkheid?

Digitale technologie in het onderwijs kan bijdragen aan kansengelijkheid, maar kan die juist ook in de weg zitten. Hoe zit dat precies? In deze podcast spreekt Kennisnet-adviseur Remco Pijpers daarover met twee wetenschappers: dr. Inge Molenaar en prof. dr. Eddie Denessen, beiden universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Denessen is daarnaast bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden

Logo Kennisnet

Door de redactie

21 september 2021
2 minuten lezen

Inge Molenaar geeft leiding aan het Adaptive Learning Lab. Haar onderzoek gaat over onderwijstechnologie en gepersonaliseerd leren. Denessen richt zich in zijn onderzoek op kansenongelijkheid in het onderwijs. “Bij kansengelijkheid gaat het om de vraag: wat is rechtvaardiger onderwijs?”, zegt hij. “Waarom hebben kinderen meer of minder kansen in het onderwijs? En hoe kunnen we adaptieve technologie inzetten om die kansen eerlijker te maken?”

Beluister de podcast

Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Meer

‘Zijn we de algoritmes nog wel de baas?’

  • Podcast
  • Ethiek
  • po
  • vo

Worden publieke en onderwijswaarden als gelijkheid, menselijkheid en autonomie van leraar en leerling door digitalisering bevorderd? Of worden ze bedreigd?

De onderwerpen waarover wij publiceren