Alive and clicking: jongeren en digitale participatie
- Podcast
- Digitale geletterdheid
- vo
- mbo
Technologie biedt tal van mogelijkheden om burgers bij de democratie te betrekken. Daarbij kunnen we leren van jongeren en hoe zij met technologie omgaan.
Luister hier de podcasts van Kennisnet. We voeren gesprekken over onderwijs en technologie met politici, pedagogen, bestuurders, ict-coördinatoren en andere praktijkexperts uit het onderwijsveld. De podcasts zijn ook te volgen via de bekende podcast-apps en via kennisnet.libsyn.com.
Technologie biedt tal van mogelijkheden om burgers bij de democratie te betrekken. Daarbij kunnen we leren van jongeren en hoe zij met technologie omgaan.
De invloed van ict is in het mbo duidelijk merkbaar. Wat betekent dit voor het beroepsonderwijs en participatie in de maatschappij?
Digitaal burgerschap in het mbo: een podcast van Tjip de Jong over hoe studenten kritisch leren denken in een digitale wereld.
We gebruiken meer en meer digitale middelen in het onderwijs. Daarmee wordt het onderwijs kwetsbaarder voor cybercriminaliteit.
Hoe kunnen we vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs? We gaan in gesprek met filosoof Miriam Rasch.
Welke wijsheid heeft het onderwijs nodig om met artificial intelligence om te gaan? We gaan in gesprek met hoogleraar Haroon Sheikh.
Hoe kunnen we digitale geletterdheid inbedden in het onderwijs? Wat zegt onderzoek hierover? Luister de podcast met Anneke Smits, lector onderwijsinnovatie en ict.
Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen om de onderwijskwaliteit te verbeteren met ict en technologie?
De samenleving maakt een digitale transformatie door. Wat zijn de komende jaren de meest urgente uitdagingen voor de onderwijssector?
In deze podcast gaan we in gesprek met Marleen Stikker over de trend van technologie en publieke waarden in het onderwijs.
Wat is het effect van campagnes en trainingen rondom digitale veiligheid? In deze podcast gaan we in gesprek met Jan-Willem Bullée.
Hoe leer je leerlingen nep van echt van te onderscheiden? Hoe voer je hierover het gesprek? Liggen er juist ook mogelijkheden voor scholen?