- Podcast
- |
- Ethiek
- |
- vo
- |
- Onder pedagogen
Privacy van leerlingen in tijden van Magister, Somtoday en Instagram
Hoe combineren we verantwoordelijkheid voor kinderen met respect voor hun behoefte aan privacy? Daarover gaat Remco Pijpers van Kennisnet in gesprek met pedagoog Bas Levering. "Onderwijs is altijd geneigd tot toezicht. We willen de vorderingen van leerlingen kennen, dus controleren we. Maar het gaat er ook om dat we leerlingen de gelegenheid geven om een eigen ruimte te ontwikkelen, zodat ze als volwassene een eigen verantwoordelijkheid kunnen waarmaken.”
Door Remco Pijpers
Samen met Max van Manen schreef Levering in de jaren negentig Klein geheim: intimiteit, privacy en ontwikkeling van identiteit. In de grotendeels nog analoge wereld boden zij een vooruitziende blik op de ontwikkeling van identiteit in relatie tot privacy en intimiteit. Levering reflecteert op hoe deze inzichten zich verhouden tot een wereld waarin smartphones, digitale monitoring en sociale media de leefwereld van kinderen diepgaand beïnvloeden.
Het gesprek draait om wat hij ‘de pedagogische paradox’ noemt, de spanning tussen twee opvoedkundige verantwoordelijkheden:
- Ouders en leraren moeten weten wat er in hun kinderen omgaat om hen goed te kunnen begeleiden.
- Tegelijkertijd hebben kinderen ruimte nodig voor geheimen om een eigen identiteit te kunnen ontwikkelen.
Deze podcast draagt bij aan de discussie over Magister en Somtoday, waarmee ouders de cijfers van hun kinderen kunnen inzien en scholen de ontwikkeling van leerlingen bijhouden.
Naar de serie 'Onder pedagogen'Meer podcasts van Kennisnet?
Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.