- Podcast
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
- mbo
- |
- Onder pedagogen
Wat kunnen we van Seymour Papert leren over de leerling in de digitale samenleving?
In de serie ‘Onder pedagogen’ praten we met onderwijsmensen over pedagogen en denkers die hen inspireren. In deze podcast praat Kennisnet-adviseur Remco Pijpers met biologieleraar Per-Ivar Kloen over Seymour Papert. De Amerikaanse wiskundige en psycholoog Papert was hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Hij was pionier in kunstmatige intelligentie en bedacht de programmeertaal LOGO. Wat kunnen we van hem leren over de leerling in de digitale samenleving?
Door de redactie
Per-Ivar Kloen is docent aan De Populier in Den Haag en een van de grondleggers van het maakonderwijs in Nederland. Papert vond het essentieel dat leerlingen de ruimte krijgen om intuïtief met ideeën aan de slag te gaan, vertelt hij. Technologie kan daarbij helpen, maar ook niet. “Technologie zit tegenwoordig letterlijk verstopt. We gebruiken technologie waarvan we geen idee meer hebben hoe die werkt. Je kunt je afvragen wie nu wie gebruikt, of programmeert.”
Beluister de podcast
Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.
Meer podcasts
Wat zou Freinet doen met een smartphone?
- Podcast
- Digitale geletterdheid
- po
In deze podcastaflevering hoor je over het gedachtegoed van pedagoog Célestin Freinet in relatie tot digitale geletterdheid.
Pedagogische tact in een digitale context: het gedachtegoed van Max van Manen
- Podcast
- Digitale geletterdheid
- po
- vo
- mbo
Wat betekent het om met tact en sensitiviteit voor de klas te staan? Aan de hand van het gedachtegoed van pedagoog Max van Manen, geven Wouter Pols en Geert Bors antwoord.