Doorgaan naar hoofdinhoud

'Zijn we de algoritmes nog wel de baas?'

Worden publieke en onderwijswaarden als gelijkheid, menselijkheid en autonomie van leraar en leerling door digitalisering bevorderd? Of worden ze juist bedreigd? En hoe zorgen we dat digitalisering de waarden van het onderwijs versterkt in plaats van beperkt? In deze podcast praat Kennisnet-adviseur Erwin Bomas hierover met Rien Spies, onderwijsbestuurder bij stichting Agora, een stichting voor bijzonder primair onderwijs met 24 scholen in de Zaanstreek.

Logo Kennisnet

Door de redactie

04 maart 2021
2 minuten lezen

Volgens Spies zorgt ict voor verlichting van werkdruk en heeft het een emanciperende werking. Maar hij heeft ook een zorg: schieten we in het onderwijs niet door met digitalisering? Zijn we nog wel eigenaar van content, data en didactiek. Deze lijken steeds meer besloten te liggen in algoritmes. Wie is de baas over algoritmes? En zijn we die algoritmes eigenlijk nog wel de baas? 

Spies pleit voor meer aandacht voor de waarden van het onderwijs. Hij ziet het dat het ontwikkelen van een kritische en onderzoekende houding steeds belangrijker wordt, juist in de wereld van het internet met al zijn prikkels. Hij ziet dat het in het onderwijs juist meer gaat om het anticiperen op het onverwachte. Daarvoor maakt hij op verschillende manieren ruimte voor het gesprek over waarden.

Beluister de podcast

Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

De onderwerpen waarover wij publiceren