- Uitleg
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
- vo
- mbo
Stafmedewerker, hoe ondersteun je professionalisering van ict-bekwaamheid?
In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de stafmedewerker in relatie tot de ict-bekwaamheid van de leraar. Vraagstukken op dit vlak kunnen relevant zijn voor stafmedewerkers die werken aan hr, onderwijsbeleid, it en informatiebeveiliging.
Door Frans Schouwenburg
Voor vier stafrollen beschrijven we de link met de ontwikkeling van ict-bekwaamheid van de leraar. Binnen een bestuur kan een stafmedewerker verschillende verantwoordelijkheden dragen. De vier stafrollen die we beschrijven kunnen dan ook afwisselend betrekking hebben op één persoon of meerdere personen.
Vier stafrollen
De hr-medewerker kan ervoor zorgen dat ict-bekwaamheid wordt opgenomen in het hr-beleid. Via de hr-gesprekscyclus kunnen leraar, schoolleider, bestuurder vervolgens steeds in gesprek gaan over de specifieke ontwikkeling van kennis en vaardigheden.
Lees ook ‘5 tips voor het integreren van ict-bekwaamheid in het hr-beleid‘
De beleidsadviseur onderwijs en ict ondersteunt en geeft kaders aan de doordachte inzet van ict binnen het bestuur. De taken van deze beleidsadviseur zijn vaak breder. Zo gaat hij of zij bijvoorbeeld ook over onderwijskwaliteit, inkoop van leermiddelen, IBP, informatiemanagement, facilitaire en financiële zaken. Bij grotere besturen bestaan voor deze thema’s aparte functies.
De informatiemanager heeft een coördinerende rol bij de informatiestromen in de schoolorganisatie. Dat kan de schoolorganisatie helpen te voldoen aan wettelijke eisen.
Kijk ook bij de FORA. Dit model geeft inzicht in processen, activiteiten en systemen en zorgt voor een overzicht in wet- en regelgeving, samenhang en consequenties van het informatiemanagement binnen het bestuur.
De IBP’er zorgt ervoor dat informatiebeveiliging en privacy is georganiseerd en ondersteunt de leraren binnen het bestuur bij deze vraagstukken.
Kijk ook bij Aanpak IBP
Gespreksonderwerpen en gespreksvragen
In dit artikel vind je vragen en gespreksonderwerpen voor de stafmedewerker – die is immers één van de sleutelfiguren rond ict-bekwaamheid in de schoolorganisatie. Met deze vragen, onderdeel van de Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid, kun je als stafmedewerker de dialoog starten over ict-vaardigheid.
Kies je eigen weg
Ons advies is om je eigen weg te kiezen, onderwerpen te selecteren die in jouw schoolorganisatie leven en die met alle betrokkenen te onderzoeken. De vragen van de leraar over ict-bekwaamheid vormen altijd het startpunt. Ben je geen stafmedewerker maar heb je een andere rol, kijk dan naar de vragen die passen bij jouw eigen rol.
De gespreksonderwerpen zijn geordend aan de hand van diverse thema’s:
- Onderwijsleerproces en onderwijsvisie: over de inzet van ict in het primaire proces, zoals pedagogiek, didactiek, onderwijsinhoud, digitale geletterdheid.
- Taken, cultuur en samenwerken: over het organiseren van het onderwijs, zoals taakverdeling bij professionalisering en sturingsfilosofie, teamontwikkeling en leren van elkaar, faciliteren van professionalisering.
- Omgeving: over maatschappelijke ontwikkelingen en het participeren in externe netwerken.
- Eigen professionalisering: over de inzet van ict voor de eigen professionalisering.
Daarnaast hebben we drie specifieke beleidsthema’s onderscheiden die voor de meeste scholen urgent zijn: gelijke kansen, veiligheid en AVG (informatiebeveiliging).
Hieronder volgen de hoofdvragen, onderwerpen, gespreksvragen en achtergronden bij mogelijke antwoorden.
Hoofdvragen voor de stafmedewerker
1a. Hoe verbind je de onderwijsvisie aan de ict-kennis en -vaardigheden van de leraar?
2a. Hoe verbind je de sturingsfilosofie van je bestuur aan de professionalisering van onderwijs en ict?
2b. Hoe verbind je de ontwikkelingen van medewerkers aan het gezamenlijk leren over technologie?
3. Hoe verhoud je je op ict-gebied tot je omgeving?
4. Hoe verbind je je eigen professionele ontwikkeling aan het thema technologie?
Ict-bekwaamheid – vragen voor de stafmedewerker
pdf | 621.86 KB
De 16 ict-bekwaamheden van de leraar
pdf | 619.04 KB
-
Thema 1a: Onderwijsvisie, kennis en ict-vaardigheden
Hoofdvraag 1a. Hoe verbind je de onderwijsvisie aan de ict-kennis en -vaardigheden van de leraar?
Wanneer de visie op onderwijs en ict duidelijk is, kunnen de benodigde kennis en ict-vaardigheden van de leraren worden bepaald. Waar leggen wij onze prioriteit? En hoe borgen we dit?
Bij de visie op ict passen ook bepaalde manieren van inzet van ict. Leraren moeten weten welke inzet van ict het beste past bij de visie, hoe zij die visie kunnen inzetten in een bepaalde situatie en urgentie voelen om dit te doen. Zonder dit intrinsieke besef is een ontwikkeling op ict-vaardigheden en de realisatie van de visie ingewikkeld.
Gespreksvragen
-
- Hoe is de visie op onderwijs met ict verankerd in de organisatie?
- Hoe is bij de uitwerking van de visie wet- en regelgeving (zoals AVG) meegenomen?
- Hoe nemen we in de gesprekken over digitale leermiddelen en platforms de ethische vragen en dilemma’s op, bijvoorbeeld over het gebruik van data in adaptieve leermaterialen, schermtijd en eigenaarschap van data?
Stafmedewerkers kunnen adviseren over de randvoorwaarden voor professioneel gedrag, het delen van opvattingen en verantwoordelijkheden, en het ondersteunen van veranderprocessen op school bij de inzet van ict in het onderwijs.
Gespreksvragen
-
- Welke resultaten zijn er al rond professionalisering?
- Wat is het ambitieniveau als het gaat om ict-bekwaamheid van de leraren en digitale geletterdheid van de leerlingen?
Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Det vraagstukken rond dit thema worden duidelijker als we aandacht besteden aan drie aspecten:
-
- Toegang tot ict: aandacht voor goede en veilige toegang tot internet en schoolsystemen, voor leerlingen én voor leraren. Plus het beschikken over computers, thuis en op school.
- Vaardigheden: digitaal geletterd zijn.
- Leermiddelen: nadenken over de inzet van digitaal lesmateriaal, voor welke leerling wel en niet, het verantwoord inzetten van data-analyses en algoritmes en de toegankelijkheid van het leermateriaal, bijvoorbeeld voor slechtzienden.
Gespreksvragen
-
- In hoeverre weten we of elke leerling thuis en op school toegang heeft tot een device en/of internetverbinding? Wie is hier verantwoordelijk voor?
- Hoe meten we of verschillen tussen leerlingen kleiner worden door de inzet van ict?
-
Thema 2a: Sturingsfilosofie en professionalisering
Bij het bepalen van de sturingsfilosofie kies je ervoor om top-down of bottom-up te werken. De sturingsfilosofie vindt zijn weerslag in systemen en structuren en dus ook in de manier waarop je invulling kunt geven aan de stafrol. Bijvoorbeeld: een stafmedewerker kan adviseren over centrale en decentrale afspraken en keuzes met betrekking tot het optimaal betrekken van leraren, i-coaches en schoolleiders bij professionalisering. Ook kan een stafmedewerker observeren hoe afspraken rondom de professionalisering van leraren op het gebied van ict kunnen worden georganiseerd.
Gespreksvragen
- Welk gesprek voeren we met de bestuurder over de sturingsfilosofie en hoe sluiten we daarbij aan op het gebied van onderwijs en ict?
- Wat adviseren we het bestuur bij de keuze voor centrale en decentrale afspraken rond technologie en professionalisering?
Bij een professionele ontwikkeling van ict horen goede (ict-)randvoorwaarden. Bij randvoorwaarden kun je denken aan budgetten, tijd en ruimte, voldoen aan wet- en regelgeving (denk aan de AVG), op orde hebben van de veiligheid en betrouwbaarheid van de ict-infrastructuur, bewust kiezen voor leermiddelen en toegang tot (open) leermiddelen en leeromgevingen.
Gespreksvragen
- Welke afspraken maken we met scholen over professionaliseren en ict?
- Hoe helpen we schoolleiders en i-coaches bij het vormgeven van digitaal onderwijs volgens privacy- en IBP-vereisten?
-
Thema 2b: Gezamenlijk leren over technologie
Hoofdvraag 2b. Hoe verbind je de ontwikkeling van medewerkers aan het gezamenlijk leren over technologie?
Professionele ontwikkeling is effectief als er eenlijnigheid bestaat tussen de sleutelfiguren in de schoolorganisatie. Deze eenlijnigheid betreft de inhoud van de professionele ontwikkeling (wat), de vorm van de professionele ontwikkeling (hoe) en ook de monitoring. Uit onderzoek blijkt dat diverse vormen van professionele ontwikkeling, zoals de professionele leergemeenschap, effectief zijn.
Verandering bewerkstelligen vergt tijd en energie van alle betrokkenen. Daarvoor is het van belang dat zij de urgentie zien om aan de slag te gaan met het professionaliseren van de ict-bekwaamheid van de leraren. Hoe kun je daarbij ondersteunen? Bijvoorbeeld door dit onderwerp vast onderdeel van gesprek te maken met schooldirecteuren of door ict-bijeenkomsten voor i-coaches te organiseren.
Gespreksvragen
- Hoe zorgen we dat iedereen het belang ziet van de ict-bekwaamheid van leraren?
- Hoe kunnen we aandacht krijgen voor de relatie tussen gelijke kansen en digitale geletterdheid?
- Hoe creëren we commitment bij onze medewerkers? Wat kunnen we van ze vragen en wat kunnen wij bieden?
Stimuleer en faciliteer samenwerking tussen de verschillende medewerkers op het bestuursbureau en op de scholen. Denk ook aan de kaders en richting die je meegeeft. Samenwerking is belangrijk en heeft als doel informeren, enthousiasmeren en kennis ophalen.
Gespreksvragen
- Hoe ondersteunen we directeuren en i-coaches in de samenwerking?
- Hoe helpen we zorgen voor een veilige en prettige digitale werkomgeving voor leerlingen en leraren?
- Hoe stimuleren we dat collega’s binnen het bestuur van elkaar leren?
Ga in gesprek met je collega’s op het bestuurskantoor en binnen de scholen. Om geregeld en gestructureerd het gesprek aan te gaan over de gemaakte stappen en afspraken kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de PDCA (plan, do, check, act)-cyclus. Daarnaast is het bij het maken van de plannen belangrijk om inzichten uit onderzoek te gebruiken.
Gespreksvragen
- Hoe begeleiden we collega’s in hun zoektocht naar (wetenschappelijk) bewijs?
- Hoe houden we overzicht op de ict-kennis en -vaardigheden van medewerkers, de wensen en de samenwerkingen?
- Hoe borgen we de ontwikkelingen van de verschillende scholen en medewerkers?
- Hoe maken we beleid op AVG-gebied en hoe zorgen we dat de uitvoering landt binnen de scholen?
Leestips over leskwaliteit en een lerende cultuur
Leestips over innoveren, samenwerken en planmatig werken
-
Thema 3: Ict en de omgeving
Hoofdvraag 3. Hoe verhoud je je op ict-gebied tot je omgeving?
Als stafmedewerker heb je de verantwoordelijkheid om je te verhouden tot ontwikkelingen in de omgeving van je schoolbestuur. Dit kan door deelname aan thematische of vaktechnische netwerken. Dergelijke netwerken kunnen verschillende doelen hebben: elkaar informeren en inspireren, samenwerken bij ontwikkeling en de uitvoering professionaliseren.
Het faciliteren van netwerken kan bijdragen aan de ict-bekwaamheid van de medewerkers binnen het bestuur. Dit kunnen netwerken zijn die op thema bijeenkomen, of netwerken die kiezen voor een overeenkomst in vakinhoud, interesse of vraagstukken. Zo werken verschillende besturen met een innovatorium. Dit is een manier om te investeren in een omgeving waar leden van elkaar kunnen leren.
Gespreksvragen
- Hoe creëren en benutten we netwerken in onze omgeving voor kennisdeling en versterking van het onderwijs met ict? (Denk aan de inspectie van het onderwijs, de onderwijsraden, huisacademies, belangenbehartigers et cetera.)
- Welke mogelijkheden hebben we om deelname van medewerkers aan netwerken te bekostigen?
Er zijn veel partijen die invloed hebben op of belang hebben bij de keuzes die jij en je team maken op het gebied van ict, zowel financieel als organisatorisch en kwalitatief. Denk aan partijen als de onderwijsinspectie, onderwijsraden, verschillende huisacademies en andere besturen. Door te investeren in een goede relatie en samenwerking met deze partijen kun je als stafmedewerker invloed hebben.
Gespreksvragen
-
- Welke externe partijen zijn betrokken bij de ontwikkeling van ict in het onderwijs?
- Welke rol speelt de lerarenopleiding in de ontwikkeling van ict op school en de gesprekken over technologie?
- Wat verwachten we van de inspectie vanuit hun inspectiekader met betrekking tot technologie?
Bij plekken waar professionalisering kan plaatsvinden kun je denken aan een fysieke ruimte of een online plek. Bij het indelen van deze plekken kan het waardevol zijn om leden binnen het bestuur aan elkaar te koppelen en medewerkers binnen de organisatie te faciliteren bij elkaar te gaan kijken. Hierbij kun je de directe en nabije omgeving benutten.
Gespreksvraag
Op welke manieren sturen we op samenwerking met andere partijen om de ict-bekwaamheid van de leraar breder te stimuleren?
Leestip voor het gesprek
-
Thema 4: Eigen professionele ontwikkeling
Hoofdvraag 4. Hoe verbind je je eigen professionele ontwikkeling aan technologie?
Ook binnen je eigen werkomgeving heb je ict-kennis en -vaardigheden nodig. Onderwijskwaliteit waarborgen en professioneel aan de slag gaan met de AVG brengt voor stafleden ander werk met zich mee. Ook de manier van werken kan veranderen (denk aan online samenwerken en online kennisdelen). Wat wil je nog leren en van wie kun je nog leren?
Het is goed om stil te staan bij je eigen professionalisering op het gebied van ict en zelf ict-bekwaam te worden. Wat kan je daarbij helpen? Bijvoorbeeld naar buiten treden, samen reflecteren met andere stafleden en leren van elkaar. Maar ook kijken naar andere interne expertises, bijvoorbeeld bij andere stafmedewerkers, i-coaches of andere collega’s.
Gespreksvragen
-
- Welke vragen heb ik over de rol van ict in mijn werk en mijn manier van werken?
- In hoeverre geef ik het goede voorbeeld bij de inzet van ict en het gebruik van technologie?
Samen reflecteren en werken met peers (vakgenoten) is een effectieve vorm van professionalisering, ook voor stafmedewerkers. Ga naar andere stafdomeinen, scholen en besturen om te kijken en te leren wat zij doen. Je kunt vervolgens bekijken welke aanpakken werken binnen jouw eigen behoefte en context.
Gespreksvragen
-
- Hoe creëer en benut ik netwerken voor het bevorderen van mijn eigen professionalisering?
- Wat doe ik samen met anderen om professionalisering concreet aan te bieden in bijvoorbeeld een huisacademie, een expertisecentrum of een leercommunity?
Tips voor het gesprek
Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid
Dit artikel is onderdeel van de ‘Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid’. Met behulp van achtergrondartikelen, praktijkvoorbeelden, overzichten en tools kun je hiermee in jouw school het goede gesprek voeren over de ict-bekwaamheid van de leraar.
Vragensets andere sleutelfiguren
Over de auteur Frans Schouwenburg
Frans Schouwenburg is strategisch adviseur onderwijsvernieuwing met ict bij Kennisnet en is expert op het gebied van innovatievraagstukken in het onderwijs.