"Als manager heb ik vooral een coachende rol"
Een schoolvoorbeeld van hoe je je bij Kennisnet kunt ontwikkelen is Joris Knuttel. In 2004 startte hij als functioneel beheerder. Inmiddels stuurt hij met veel plezier een team aan van vijftien vaste en twee ingehuurde medewerkers. Ze bieden ondersteuning op het gebied van beheer, servicemanagement en cloud computing om alle applicaties van Kennisnet en partners in de lucht te houden.
Kwaliteit staat voorop
Beheerders, cloud-engineers, securityspecialisten, een servicemanager en servicedeskmedewerkers, allemaal maken ze deel uit van Joris’ domein Exploitatie. “Qua type mensen een heel divers team, maar we hebben ook veel gemeen. Zo gaan we allemaal voor kwaliteit”, aldus Joris. Hij vertelt dat kwaliteit een van de factoren is die mensen vanuit commerciële organisaties over de streep trekt om voor Kennisnet te kiezen. “Natuurlijk is het hier soms ook wel eens rennen en vliegen – bij een storing bijvoorbeeld – maar over het algemeen krijg je ruimte om na te denken over hoe we voor het onderwijs betrouwbare oplossingen kunnen neerzetten. Je krijgt veel kansen om je nieuwe technologie, zoals cloud-virtualisaties, eigen te maken en om je creativiteit te laten zien.”
Managementfilosofie van Kennisnet
Wat kun je verwachten van je manager als je bij Kennisnet werkt? Joris legt uit dat hij – volgens de filosofie van Kennisnet – veel verantwoordelijkheid en vrijheid bij zijn medewerkers neerlegt. “Ik pak vooral een coachende rol. Geen ingewikkelde beoordelingen, maar goede gesprekken over resultaten en ontwikkeling. Met al mijn mensen heb ik maandelijks wel even contact om wederzijdse verwachtingen af te stemmen, te horen hoe het gaat en om samen te kijken wat ze nodig hebben om hun persoonlijke doelen te bereiken.”
Teamwork geeft energie
Joris is trots op het ‘wij-gevoel’ in zijn team. “Soms is het nodig om verder te kijken dan je eigen rol. Dan moet er nú iets geregeld worden. Toen Kennisnet naar de Dutch Innovation Factory verhuisde, zetten al mijn teamleden een stapje extra. Waardoor alle andere collega’s snel weer over ict beschikten en aan de slag konden. Toch maar mooi gefikst met z’n allen!” Hoe die betrokkenheid ontstaat? “Ook door informeel samenzijn. En het leuke is: de initiatieven komen deels vanuit de teamleden zelf. Zo hebben wij een echte barbecue-expert in ons team, waar we natuurlijk graag gebruik van maken”, lacht Joris.
Tips voor toekomstige collega’s
Tot slot heeft hij nog enkele tips voor toekomstige collega’s. “Spreek je uit en maak gebruik van de open cultuur die we hebben. Praat met iedereen in de organisatie. Ook met de niet-ict’ers. Juist van hen kun je veel leren. Het helpt je ook om zelf te ontdekken welke richting je op wilt. Die ruimte krijg je bij Kennisnet. En ik zou zeggen: pak die ook. Op deze manier hebben we al heel veel mensen een mooie groei zien doormaken.”