Doorgaan naar hoofdinhoud

"Ict in het onderwijs is een uitdagend werkveld voor ontwikkelaars"

Voordat hij bij ons in dienst kwam, werkte Andreas Warnaar al voor Kennisnet. Als werknemer van een klein ict-bedrijf werd hij aan ons uitgeleend om mee te werken aan projecten. “De uitleenconstructie was door een bemiddelaar geregeld. Daardoor waren er voor mij geen doorgroeimogelijkheden op professioneel en financieel gebied. Nu ik bij Kennisnet in dienst ben, heb ik veel meer toekomstperspectief."

De eerste aanraking met digitaal leren

Andreas merkte al vroeg dat ict en onderwijs een goede combinatie zijn. “Mijn vader programmeerde zelf wel eens wat toen ik nog op de basisschool zat. Zoals een programmaatje met rekenopgaven die ik dan op de computer kon invullen. Dat werkte handig. Toen al dacht ik, zoiets wil ik ook kunnen maken.” 

Impact van digitaal leermateriaal

Toch begon Andreas zijn carrière niet in de ict. “Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt. Bezig zijn met software was mijn hobby. Tot ik in 2005 besloot om me te laten omscholen tot systeembeheerder met softwareontwikkeling als specialisme. Een dag in de week ging ik naar school, de andere dagen werkte ik op een scholengemeenschap voor dove en slechthorende kinderen. Daar was ik onder meer betrokken bij de lancering van SharePoint, dat toen nog niet zo lang bestond. En bij de introductie van de digitale schoolborden; superbelangrijk voor de audiovisuele ondersteuning van het onderwijs. Daar merkte ik al hoe groot de behoefte was aan digitaal leermateriaal dat makkelijk gedeeld kan worden.” 

Digitaal onderwijsmateriaal doorontwikkelen

Nu werkt Andreas al jaren zelf mee aan het ontwikkelen van nieuw of doorontwikkelen van bestaand digitaal onderwijsmateriaal. Zoals Wikiwijs, het platform van Kennisnet voor het maken, delen en vindbaar maken van onderwijsmateriaal. “Bouwen, meedenken over mogelijkheden en nieuwe features toevoegen, dat is mijn rol bij Wikiwijs. Wat het leuk maakt, is dat het platform zich al bewezen heeft en volop draait. Het is dus zaak om alle gebruikers tevreden te houden en te zorgen dat niemand ‘last’ heeft van je werk. Een groot verschil qua aanpak met mijn eerdere werk voor KennisnetWijzer. Dat was op dat moment een heel nieuwe dienst. Dan onderzoek je hoe je de wensen van inhoudelijk deskundigen zo goed mogelijk kunt realiseren.” 

Ruimte om te blijven leren

De uitdaging is volgens Andreas om te zorgen dat we als Kennisnet met de ontwikkelingen mee kunnen. “Denk aan hoe leren op afstand cruciaal werd in coronatijd. Belangrijk dus om je te blijven oriënteren op innovaties in je vakgebied. Daar krijg je bij Kennisnet alle ruimte voor. Zo houden we brainstormsessies of organiseren we een hackaton. En iedereen in een ontwikkelteam kan voorstellen in de groep gooien. Denken we er een probleem mee op te kunnen lossen, dan maken we een proof of concept. Met de steeds grotere wensen en verwachtingen van gebruikers zie ik nog mooie uitdagingen in de toekomst.” 

Collega worden van Andreas?

De onderwerpen waarover wij publiceren