"Je achtergrond is niet het belangrijkste, het gaat om je intrinsieke motivatie"
Ze haalde een hbo-diploma in hotel- en eventmanagement, liep stages op verschillende marketingafdelingen, runde de backoffice van een club in een populair vakantieoord en werkte in de bediening van een horecagelegenheid. Wat ze van die ontdekkingstocht leerde? “Dat servicegericht werken me aanspreekt”, antwoordt Denise van der Heide, beleidsadviseur en voorheen supportmedewerker bij Kennisnet.
Een open en fijne kennismaking
Al tijdens haar opleiding zag ze zichzelf later niet bij een groot hotel of voor een club werken. Toen kwam Kennisnet op haar pad. “Eerlijk gezegd kende ik de organisatie nog niet. Maar onderwijs is toch de basis voor een mooie start in het leven. Dus bijdragen aan goede digitale voorzieningen voor het onderwijs sprak me direct aan”, vertelt Denise. “Ik had een eerste gesprek met mijn toenmalige leidinggevende en een collega van de servicedesk. Ze waren heel vriendelijk en open over het reilen en zeilen binnen Kennisnet. En het was een twee-richtingengesprek. Ik kreeg alle gelegenheid om mijn vragen te stellen. Dat geeft vertrouwen. Sowieso waren de stappen in het sollicitatieproces van begin af aan helder.”
Leren op je eigen tempo
Als supportmedewerker was ze samen met haar collega’s van de servicedesk het eerste aanspreekpunt voor gebruikers van de uiteenlopende digitale Kennisnetdiensten. “Ik stapte in een hele nieuwe wereld terwijl ik geen ervaring had met ict. En dat vond ik veel leuker dan ik had verwacht. Het helpt natuurlijk dat ik met open armen werd ontvangen in het team. Bovendien kreeg ik heldere uitleg over alle diensten en de tijd om me die kennis op mijn tempo eigen te maken. De variatie aan diensten die ik ondersteunde en de constante vernieuwing zorgden elke dag voor leuke uitdagingen.”
Waardering voor je werk
Denise zat echt op haar plek zit bij de servicedesk. “Je wordt serieus genomen, ook als je ideeën hebt om iets te verbeteren. Als servicedeskmedewerker ondersteun je bijvoorbeeld collega’s op het gebied van werkplekvoorzieningen en systemen. Om hierin beter van dienst te kunnen zijn, heb ik een Kennisnet-supportcommunity mee opgezet waarin we tips en tricks delen. Zoiets wordt gewaardeerd. Dat geeft me een goed gevoel. Trouwens, er wordt hier tijdens en buiten het werk veel georganiseerd. Zo zijn er online themasessies waarbij iedereen kan aansluiten. Maar er worden ook spelletjesavonden georganiseerd. Zo leer je je collega’s op een andere manier kennen en voel je je nóg sneller thuis.”
Nieuwe functie
Na vier jaar servicedesk was Denise toe aan een nieuwe uitdaging. “Ik heb mijn wens om binnen Kennisnet door te groeien aangekaart bij de personeelsmanager, en werd hierbij goed begeleid en geadviseerd. Na verschillende gesprekken is de functie van beleidsadviseur op mijn pad gekomen. Vanuit een andere centrale plek binnen de organisatie mag ik mij nu bezighouden met beleidsmatige vraagstukken en werkzaamheden zoals het maken van kwartaalrapportages en het jaarverslag. Dit sprak mij aan, omdat ik binnen deze functie zowel mijn denkkracht en creativiteit bij inhoudelijke vraagstukken als organisatorische vaardigheden kan inzetten. De brede ervaring en kennis die ik bij de servicedesk heb opgedaan komt ook van pas. Ik ben blij dat ik bij Kennisnet de kans heb om mezelf te blijven ontwikkelen.”