"Je doet het uiteindelijk voor de leerling"
Mensen verder helpen. En dan niet één persoon, maar een hele groep. Dat drijft Bert Bouwhuis. Zijn hart ligt bij het onderwijs. In een ver verleden stond hij zelf voor de klas en hij maakte carrière bij een educatieve uitgever. “Daardoor kende ik Kennisnet al goed. Ik had altijd in mijn hoofd: daar wil ik nog eens werken. Het leek me een hele fijne organisatie, de mensen waren altijd prettig in de omgang.”
Open sollicitatie
In zijn vorige functie gaf Bert advies aan docenten over het gebruik van digitale leermiddelen. “Ik merkte dat ik op een eindspoor zat, terwijl ik ervan hou om mezelf te blijven ontwikkelen en uitdagen. Toen zag ik een leuke vacature bij Kennisnet. Helaas was die al verlopen. Op goed geluk heb ik een open sollicitatie gestuurd met de vraag of de functie nog vrijkwam. Dat was het geval!”
Snel resultaten dankzij vertrouwensrelaties
Inmiddels is Bert gesetteld in team Communicatie en geniet hij volop van de dynamiek in zijn baan als relatiemanager. Wat zijn werk inhoudt? “Ik praat veel met schoolbesturen, inkopers, ict-beleidsmedewerkers, distributeurs en uitgeverijen. Veel oude bekenden én een heel nieuw netwerk erbij! Overal haal ik informatie op. Waar lopen partijen tegenaan? Welke rol kan Kennisnet daarin spelen? Maar ook: hoe ervaren ze onze diensten? Waarin kunnen we nog verbeteren?” Eervol werk, vindt Bert. “Ik vind het leuk om aan de juiste jasjes te trekken. Door een vertrouwensrelatie te creëren, kunnen we snel tot resultaat komen.”
Impact op het onderwijs
Die resultaten zijn heel divers. “Toen het land op slot ging vanwege corona gaf OCW een subsidie voor het aanschaffen van devices. Ik heb toen de behoeften van scholen mee in kaart gebracht. Door snel te handelen, hebben we het risico op leerachterstanden verkleind. Dat vind ik heel mooi.” Een ander voorbeeld is het Koppelpunt Catalogusinformatie, dat inzicht biedt in het leermiddelenaanbod van uitgeverijen. Uitgeverijen leveren daarvoor data aan. Bert: “Over de kwaliteit van data zijn afspraken, maar die zijn soms lastig te interpreteren. Ik help uitgeverijen hierbij.”
Collega’s met dezelfde mindset
Uitdaging en ontwikkeling, Bert vindt het allemaal in zijn werk. “Ik leer steeds bij door alle gesprekken die ik voer. En hoewel ik veel contacten heb op strategisch niveau, hou ik altijd in het oog voor wie ik het doe: de leerling.” Hij vindt het fijn dat zijn collega’s dat ook zo zien. “Daardoor kun je altijd je verhaal kwijt. En trekken we samen alles uit de kast om het onderwijs beter te maken. Die intrinsieke motivatie voel je overal bij Kennisnet. Het geeft mij een onwijs positieve energie!”