"Maatschappelijk actief én bezig met technologie: mijn ideale combi"
Een studie politieke filosofie, een carrière als softwaredeveloper en in haar vrije tijd actief in maatschappelijke bewegingen. Theresa Song Loong laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. “Eerder zag ik dit als een nadeel, omdat ik niet goed wist hoe ik me moest profileren. Bij Kennisnet kwam ik erachter dat mijn ‘hybride’ achtergrond juist heel waardevol is."
Nieuwsgierig naar technologie
Theresa was altijd al geïnteresseerd in technologische ontwikkelingen. “Dat is me eigenlijk met de paplepel ingegoten. Mijn vader was systeemanalist bij IBM. Vroeger ging het dan ook vaak over hoe technologie ons leven zou veranderen. Ik was daar heel nieuwsgierig naar. Ik wilde bijvoorbeeld begrijpen hoe het internet in elkaar zat.” Ze besloot om na haar studie de kant van softwareontwikkeling op te gaan. “Maar in mijn vorige baan voelde ik uiteindelijk: ik wil niet de rest van mijn leven programmeren. Ik zocht meer aansluiting bij maatschappelijke ontwikkelingen.”
Adviseur op je eigen manier
Dat bracht Theresa uiteindelijk bij Kennisnet. “Zelf dacht ik dat een technische rol als productmanager misschien zou passen. Maar tijdens het gesprek vroeg Sylvia, manager P&O, tot mijn verrassing van alles over mijn maatschappelijke interesses. Ik vertelde onder andere dat ik actief was in de jongerenbeweging rondom de woonproblematiek en dat ik kennis heb van politiek en bestuur. Toen heeft Sylvia me voorgesteld aan de manager van de unit Expertise, waar veel adviseurs werken.” Theresa zag zichzelf eerst niet echt als een adviseur. “Ik had een beeld van iemand met een aktetas en een PowerPointpresentatie”, lacht ze. “Maar adviseur mag je het hier echt op je eigen manier doen, zo formeel of informeel als bij je past. Dat maakt dat ik hier zo goed op mijn plek ben.”
Verbindingen leggen
Theresa werkt veel samen met adviseurs in informatiemanagement, ict-infrastructuur en informatiebeveiliging en privacy. “Al hecht ik zelf niet zo aan één discipline. Ik ben meer bezig met het leggen van verbindingen, zodat processen goed lopen. Ook hou ik markt- en publieke ontwikkelingen in de gaten, om te kijken hoe we daarmee het onderwijs vooruit kunnen helpen. Ik krijg daarbij alle ruimte om me te verdiepen in relevante onderwerpen.”
Profijt van technische kennis
“Ik leer hier veel bij, maar heb ook veel profijt van alles wat ik al weet, bijvoorbeeld over softwarearchitectuur”, vertelt ze. “Zo heb ik mijn kennis ingezet om afspraken te maken tussen publieke onderwijspartijen en softwareleveranciers over gegevensuitwisseling via een open standaard. Ook heb ik meegeholpen met het bruikbaar maken van onze referentiearchitectuur voor risicoanalyses op scholen.”
Gedeelde gedrevenheid
Werken voor het onderwijs geeft Theresa veel voldoening. En ze merkt dat dat ook voor collega’s geldt. “We delen dezelfde gedrevenheid. Allemaal willen we het onderwijs goed bedienen. We snappen de uitdagingen voor een sector waarvan het niet de corebusiness is om ict goed te doorgronden. Daarom zijn onze sectorbrede adviezen en tools extra belangrijk. Tegelijkertijd respecteren we de autonomie van scholen hierin, bijvoorbeeld als het gaat om het kiezen van eigen leermiddelen. Een interessant spanningsveld!”