"Nooit gedacht dat ik in zo’n korte tijd zulke stappen zou zetten"
Vroeger zag ze zichzelf altijd als juf voor de klas staan. En dat deed ze ook een tijdje. Maar wat Laura van der Mars nóg leuker vindt: op beleidsniveau meedenken over de verbetering van het onderwijs. Dat ontdekte ze tijdens haar master onderwijs en innovatie en haar stage bij het ministerie van OCW. Bij Kennisnet maakte ze hier haar werk van!
Van junior naar senior in drie jaar
In drie jaar ontwikkelde Laura zich van junior naar senior beleidsmedewerker. “De vacature waarop ik reageerde was niet superspecifiek, omdat ze bij Kennisnet echt kijken naar je kwaliteiten. Ik begon met het ondersteunen en coördineren van processen. Geleidelijk aan rolde ik het projectleiderschap in en ging ik steeds grotere projecten leiden. Nooit gedacht dat ik in zo’n korte tijd zulke stappen zou zetten. Maar hier liggen zoveel kansen. Als je die grijpt, kun je snel groeien.”
Eigen initiatief én support vanuit manager
Assertiviteit en eigen initiatief komen daarbij volgens Laura goed van pas. “Zelf ben ik in het begin met heel veel collega’s gaan praten om een goed beeld te krijgen. Wie doet wat? Wie kan ik waarbij betrekken? Van wie kan ik wat leren? Ook heb ik opleidingen gevolgd in beleidsmatig schrijven en projectmanagement bij non-profit organisaties. En ik heb veel gehad aan de interne coaching. Die hielp mij om focus aan te brengen.” Ondertussen krijgt ze veel support van haar leidinggevende. “Zij voelt heel goed aan dat ik van uitdagingen hou en geeft me ruimte om steeds complexere projecten en taken op te pakken.”
Krachten bundelen voor meer innoverend vermogen
Op feestjes moet Laura vaak uitleggen wat ze doet. “Mijn functietitel zegt mensen meestal niet zoveel. Als ik de thema’s benoem waarover ik op strategisch niveau meedenk, zoals de ict-bekwaamheid van leraren gaan er al meer lichtjes branden. Ik geloof dat er innoverend vermogen nodig is in het onderwijs. En het leukste vind ik om samen met andere partijen onze krachten te bundelen en om dat te stimuleren. Dat betekent dat ik op sommige dagen de hele dag door praat met allerlei mensen. Sectorraden, ministeries, ict-organisaties en noem maar op …”
Heimwee naar de klas?
Terug het klaslokaal in wil ze op dit moment niet. “Al word ik wel heel enthousiast als ik spreek met de ambassadeurs van Leraar24. De passie voor het onderwijs spat er bij deze toppers uit het leraarsvak van af!” Aan passie ontbreekt het haar zelf ook niet. Trots is Laura op de mooie projecten en samenwerkingen waar ze als beleidsmedewerker aan heeft bijgedragen. Zo was ze projectleider van Lesopafstand.nl, een initiatief dat in coronatijd in vogelvlucht is opgezet en talloze scholen helpt om onderwijs op afstand goed te organiseren.
Leren van andere landen
Ook internationale betrekkingen zitten in haar portefeuille. Laura bezocht namens Kennisnet onder meer een conferentie in Ljubljana, over digital education. “Heel interessant om te kijken hoe andere landen omgaan met vraagstukken rondom digitalisering en ict. Ik leer nog elke dag bij.”